torsdag 8 juli 2021

Grunden med NaviDrive i ett nötskal

För mindre än 25 år sedan hade navigationssystemet varit en liten gåta bland etablerade biltillverkare, Mercedes var först ut med det första exemplaret av det som nu heter COMMAND innan nya MBUX gjorde gränssnittet mer skarpare tack vare grafikens kristallklara briljans, när BMW: s iDrive blev installerad på en E65: a år 2001 hade fransoserna (PSA Peugeot Citroën) tröttnat på att låna andra bilmärkens inspiration och på ett angeläget vis kunde deras första fullutvecklade GPS-system med röststyrning att skapas på egen hand av skickliga datanördar i deras topphemliga arbetsrum, Citroëns ledning kallade den för NaviDrive medan grannen i blå dekor (Peugeot) valde RT3 respektive RT4 beroende på uppdatering.

PSA-gruppens infotainmentsystem innehåller mycket rent tekniskt, bilradio, GPS och telefoniuppkoppling i en sju tums skärm, Citroëns mellanklassbil C5 var först ut med att utrusta NaviDrive som tillval men standard på den dyraste nivån följt av flera andra modeller i koncernens skara (Citroën C3, C4, C6, C8, Peugeot 207, 307, 308, 407, 607, 807, Partner II & Expert II) och dess primära funktion är att infotainmentsystemet har en inbyggd SIM-kort som klarar av telefonsamtal utan att ta bort handen från ratten, den kan läsa av textmeddelanden, ger trafikinformation på realtid och lämna in ett nödsamtal om det har till exempel skett en viltolycka på landsvägen.

Här är utbildningsfilmen om Citroëns infotainmentsystem NaviDrive


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar