måndag 12 juli 2021

Fyra ringar på topp

Nästa deltävling i TCR-VM: s kalendarium spelas på Aragoniens toppmoderna anläggning Motorland Aragón med mycket att göra både tabellmässigt och i konkurrensen mellan olika fabrikat.

Under lördagen har Audi Sport Team Comtoyou totaldominerat båda träningspassen respektive kvalet i ett försök att visa vart skåpet skulle stå då Hondas fabriksbilar utvecklade av Dominik Greiners verksamhet startar längre bak i listan p.g.a. deras rådande viktkompensation på 60 kg; Natanael Berthon och Tom Coronel missade vägen till en potentiell Super Pole shootout med ett par hundradelar gentemot Jean-Karl Vernays personbästa tid i Q2, det skiljde en halv sekund mellan de fem bästa bilarna och precis som tidigare den eftermiddagen är det rätt fabrikat högst upp på listan men Pole position togs av belgaren Frederic Vervisch före Thed Björk och Gilles Magnusson blir trea, trots femte respektive sjätte startplatsen inför morgondagens två race så leder fortfarande Vernay med 23 poängs marginal till Attila Tassi och Yvan Muller på delad andraplats i tabellen.

https://www.touringcartimes.com/2021/07/10/frederic-vervisch-claims-close-pole-position-motorland-aragon/

Igår morse avgjordes första racet då de tio bästa bilarna ställdes i omvänd ordning efter kvalet, med tio avklarade varv runt Motorland Aragón hade Gabriele Tarquini återigen varit i toppform efter en turbulent fjolårssäsong, han tog hem segern för sitt BRC Corse med god marginal före hemmahoppet Mikel Azcona och Tom Coronel med nöd och näppe klämde sig förbi teamkollegan Natanael Berthon till en fin tredjeplats, kampen om elfteplatsen hettade till mellan de båda Lynk & Co-bilarna från vardera arm inom Cyan Racing, det handlade om Yvan Muller som slogs mot Santiago Urrutia men från ingenstans dök Luca Engstler upp med sin Hyundai Elantra TCR, satsade på en vågad omkörning och tappade inbromsningspunkten helt och hållet med att åka brett utanför första kurvan.

Thed Björk blev bäste svensk medan syskonen Bäckman låg fortfarande långt bak i klungan även om de fick se sig slagna av Bence Boldizs respektive Jordi Gené; en annan förare som också fått en tuff start på tävlingen var Tiago Monteiro och orsaken till varför han försattes till en klen 22: a placering är att han bestraffades av domarkåren för inkorrekt startprocedur.

https://www.touringcartimes.com/2021/07/11/gabriele-tarquini-takes-first-win-two-years-motorland-aragon/


Helgens avgörande faktor är klart och tydligt Comtoyou-stallets fördel till start från Pole position trots brådskande höga vätsketemperaturer, belgaren Frederic Vervisch bara skjuter iväg direkt ner till första kurvan i ledarposition med Björk och Magnusson på rullen, Zengö Motorsport-kuggen Mikel Azcona lämnades kvar på startgridden liksom teamkollegorna Rob Huff och Bence Boldizs ända sedan den förstnämnde bröt Parc Fermé-regeln till reparation av turboaggregatets slangklämma och kopplingslamell.

Santiago Urrutia fått bryta på det femte varvet av 12 när hans främre länkarm brast, forne världsmästaren Norbert Michelisz klagade via radio på höger framdäck som fick en allvarlig flat spot och förlorade fjärdeplatsen till märkeskollegan Jean-Karl Vernays fördel, säkerhetsbilen kallades till tjänst för att knuffa bort Tom Coronels Audi vars differential slutade fungera, det där är exakt samma problem vi såg på EM-deltävlingen i Zandvoort.

Efter tretton varv av ultrahög spänning lyckades Frederic Vervisch säkra full pott med Thed Björk på en aningen bra andraplats och Gilles Magnusson gör sällskap på podiet, 2012 års världsmästare Rob Huff revanscherar sig från längst bak i fältet upp till en nionde slutplacering medan Dominik Greiner skrapar pannan när hans bilar låg utanför de tio bästa i klassificeringen; Andreas Bäckman hade siktet inställt på en viktig poängplats men sextondeplatsen för hans del var tufft jämfört med syrran Jessica som fick det motigt hela helgen.


Från och med idag kan världseliten ta tjänstledigt innan nästa deltävling i VM-kalendern spelas på anläggningen där man arrangerade DTM under början på 00-talet, Adria Raceway.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar