måndag 5 juli 2021

Traveller är med på noterna

Företaget Stellantis Hordain (f.d. SevelNord) är ju kända på att samproducera nyttofordon från respektive division i bilindustrin, på min barndom var PSA respektive Fiats tvillingsyskon bland skåpbilar (Citroën Jumpy, Fiat Scudo & Peugeot Expert) i dess första generation kantiga och tål att transportera mycket last i ett stort utrymme bakom förarplatsen, 2007 var de samproducerade transportbilarna rundare framtill i exteriören plus att interiören kändes mer lik en flygplatstaxi än personbil, flera år senare hade PSA: s samarbete med Fiat Professional tappat sitt lyster och glans så istället kunde fransoserna drafta in Toyota och lyckades resultera i att den åldrade andra generationens Peugeot Expert Combi får en ersättare förhandsvisad innan marknadsföring våren 2016 tillsammans med Citroën SpaceTourer, Toyota ProAce och Opel Zafira Life innan de eldrivna versionerna blev aktuella på marknaden och får ett extra E på modellnamnet.

Byggentreprenörerna behöll namnet Expert som skåpbil men för barnfamiljer respektive företagsekonomer är Traveller ett bättre namn för Peugeots minibuss, denna smått praktiska och rymliga familjebil är byggd på koncernens EMP2-plattform som på den klassledande Golfutmanaren 308 Mk2, Traveller prisades för sin sportiga look i framvagnen med framlyktorna hämtade från just en Peugeot 308, kylargrillen påminner mig om en 308 GT och kantigheten slätades av från B-stolpen ner till den stora bakluckan, skjutdörrarna öppnas elektriskt som på lejonmärkets spirituella släkting 807 och dörrtrösklarna innehar en djup struktur för att alstra ljus nertill och skugga underifrån.

Kupén har en större förbättring i form och funktionalitet, andra och tredje sätesraden känns fortsatt rymlig med imponerande utrymme om man har tre eller fem fullvuxna passagerare baktill, kvalitetsmässigt kan tygklädslarna passa bättre i Combispace-utförande, Airport Shuttle-utförandet är perfekt anpassad för åkeribranschens chaffisar till och från Arlanda med fyra lädersäten, två bakåtvända i mitten och två framåtvända längst bak och i den riktigt dyra utrustningsnivån Business VIP är sätesarrangemanget densamma men fabriksarbetarna i Valenciennes fått lägga in en hopfällbar bord, precis vad en företagsekonom eller PR-agent ville ha, Travellers cockpit är otroligt ljus, luftig och komfortabel med multifunktionsratt, infotainmentsystem, manuell eller automatlåda som standard beroende på utrustning och mätarklustret är lättavläst med färddatorn i centrum, beroende på karosslängd kan lastvolymen variera tack vare sätesarrangemangets flexibilitet.

Travellers motorutbud bara har dieslar i programmet, 1.5: an på 120 hästkrafter i den vettiga utrustningsnivån Combispace är länkad med en 6-växlad manuell låda vars sprängkåpa och kopplingslamell är hämtade från Le Mans-racern 908, maxvridet ligger på runt 300 Newtonmeter och den passar mig perfekt till en lång resa, noll till hundra stannar på tolv sekunder, topphastigheten sträcker sig en bit över 170-strecket och bränsleförbrukningen är på tillförlitliga 4,8 liter/100 km, åkkomforten och köregenskaperna är otroligt bra för den har ett fjädringssystem som jämnar ut alla vägbulor, styrningen känns lika lättmanövrerad både på landsväg och i stadskärnan vilket ger extra pluspoäng, bakvagnen på gamla Expert Combi var stötig då den hade gashydraulik istället för torsionsstavar men på en Traveller så beter sig bakvagnen lite mjukare för skruvfjädringen med dubbla länkarmar anses vara bättre vid parkering på breda utrymmen och jag hittar inga vanliga problem överhuvudtaget för bilen går som en TGV i 110 km/h bortsett från driftskostnaderna som ligger konstant efter första serviceintervallet, när den krocktestades hösten 2015 var jag jätteöverraskad när den fixade fem stjärnor i EuroNCAP-testet, precis som Renault Espace IV flera år tidigare fick den ultraflexibla Peugeotbussen höga poäng i vuxenskydd, barnskydd och godkänt för sina säkerhetssystem både aktivt och passivt.

När jag pratar om fördelen med de tekniska finesserna ombord så tänker man på nödbromsassistenten Active Safety Brake, backkamera med 180 graders vy, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare och kollisionsvarnare men det fanns några små nackdelar, de här små finurliga detaljerna fungerar i en viss frekvens och gör att föraren koncentrerar sig enbart på vägen framför utan att vända blicken mot pekskärmen eftersom det är helt enkelt förödande att knappa in telefonnumret eller välja radiokanal på huvudmenyn samtidigt som man har ena näven på rattkransen, självklart kan man med en klick på röststyrningsknappen aktivera röstkommandot och säga till Siri att hitta rutten till en specifik destination.

Med för- och nackdelarna åt sidan kan jag säga att Peugeot Traveller är en överraskande bra minibuss i nyttofordonens segment med pålitlig driftsäkerhet, bra väghållning och har en generös kabinutrymme samtidigt som dieselmotorerna snurrar tyst och smidigt, min favoritfärg till detta praktiska skapelse måtte vara silkesgrå i varje fall.


Auto, Motor & Sports inslag om Peugeot Traveller årgång 2018


Lejonmärkets minibuss medverkar i en musikvideo


Rune Nesheim från norska tidningen Dagbladet provkör Peugeot e-Traveller





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar