Vi äkta bilfantaster säger att flera intressanta rariteter behöver vad som kallas en andra chans efter felet kring missbedömningar som gjordes av olika biltidningars krönikörer.
Brittiska tidningen Autocars redaktör Alan Suttie sysslade med en utredning av sjutton moderna klassiker som pappersarbete inför publicering, några exempel på sådana bilar är ofta modeaccessoarer på hjul eller en drömbil bland tjänstechaffisar.
Audi A2 betraktas som en liten, bränslesnål aluminiumkonstruktion med en trecylindrig dieselmaskin men barndomsproblemen visar att A2: an kantades av höga ingångspriser då den först visades offentligt och att den var långt före sitt fullvuxna jag, trots minimalismen hade Audis första småbil dragit snaran 2005 efter bara 176 377 exemplar i och med att statusen som framtida klassiker kan stämplas inom kort.
BMW Z3 kunde ha varit med i en duell med Mazdas välkända MX-5 men åldrades snabbare i takt med att Porsche Boxster korades som den mest precisionsinriktade roadstern i dess generation.
Ford Probe är en lysande exempel på hur en sportcoupé kommer se ut i framtiden med sina djärva linjer ritade av en grupp designers i Detroit, vanligen hade sett bättre ut på bilderna än konkurrenterna men enligt mina ögon var den svårstyrd, mindre än tre decennier senare så lider coupé-Forden med samma ömtåliga problem.
Peugeot 605 är för mig en mångfacetterad fransk direktörsbil med designdrag från lillasystern 405, många tjänstebilister blev nöjda med väghållningen, köregenskaperna och hur pigga dess motorer gått genom åren, utrustningsnivån SV24 är min favorit då den innehöll en treliters V6: a med fyra ventiler per cylinder och pumpade ut 200 hästkrafter, motorn var antingen länkad med en manuell eller automatisk växellåda för att anpassa dess silkeslena inramning och populariteten växte när den medverkade i en del långfilmer innan den blev ersatt av den rundare 607: an.
Renault Avantime var en serietillverkad konceptstudie designad av den tursamme Patrick le Quément som formgivit tredje generationens Espace och senare Vel Satis, här använde han en Espace III som mall men byggt en annorlunda karosseri med två jättelika dörrar och lagt in flera lyxattiraljer i kabinen, den s.k. långfärdsbilen med högt tak och motor ur en Espace RXE V6 sjönk till grunden med låga siffror på säljstatistiken, bara 8 557 exemplar sålda i Europa varav 263 skeppades till Storbritannien, en jättestor besvikelse för revisorerna som behövde mer än aktiv säkerhet.
Opel Calibra blev en jättesuccé hemma i Tyskland, inte minst när Manuel Reuter tog hem DTM-titeln 1996 under den kortlivade ITC: s tävlingsformat, idag är 90-talets mest attraktiva sportcoupé en raritet bland trogna Opelanhängare och problemet spåras till varför modellen med tvålitersmotorn skrotas i onödan, Calibra 2.0 16V var otroligt bra men flera brittiska Calibra-ägare vill bara skrota den på grund av dåligt reparerade fjäderben och krängningshämmare, de flesta vill ha kvar V6: an och turboversionen med fyrhjulsdrift för båda är högt eftertraktade på senare år, Opels ledning fattade beslutet att sälja Calibran fram till 1997 ända sedan Vectran höjde förtroendet bland tjänstebilister med framgångar i BTCC att tänka på.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/interesting-cars-deserved-far-better-luck
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar