TCR-EM: s fjärde deltävling för säsongen körs som planerat på Spa Francorchamps i Belgien bara för att lägga besvikelsen kring annulleringen av VM-tävlingarna på Adria Raceway bakom sig då det framgått en del problem med certifiering av den s.k. Nivå 3-homologationen, med några små åtgärder vid sidan om kan ett nytt datum bli rörigt om bilarna skeppas till Sydkorea efter den nästkommande deltävlingen i Budapest.
https://www.touringcars.net/2021/07/adria-wtcr-event-delayed-hungary-now-next-stop-on-calendar
I torsdags så dominerade Honda båda träningspassen med Franco Girolami och Jack Young från respektive team som satte sina snabbaste varvtider på den sju kilometer långa berg- och dalbanan genom Ardennernas barrskogar, kvalet avgjordes sent på fredagsmorgonen med mycket att göra inför Race 1 med starttid runt halv sju på kvällen eftersom punktligheten är viktigt i tävlingsschemat, italienaren Felice Jelmini tävlandes för Sébastien Loeb Racing fick mot alla odds ta hem Pole position före regerande Europamästaren Mehdi Bennani och Mat'o Homola, uppstickaren Nicolas Baert blir så småningom sexa efter att ha tagit sig vidare till Q2 och favorittippade Franco Girolami var inte i toppform som under gårdagen med en sjunde tid då han har Teddy Clairet som bäst rankad Peugeot bland de tio bästa.
Fredagskvällen på Spa Francorchamps har bjudit på mycket tempoväxling, krascher, bestraffningar och tekniska bekymmer när Mikel Azconas titelambitioner fortsätter med ännu en seger i bagaget från tredje ruta genom en jättestark start förbi de båda SLR-trimmade bilarna framför, säkerhetsbilen kallades till tjänst då det uppstod kaos i klungan när Martin Ryba gav Kliment Gavrilov en liten knuff vid ingången på Rivage, den sistnämnde blir påkörd bakifrån av tjecken Jachym Galas och Sylvain Pussier försökte undvika det hela men åkte rätt in i barriären.
Nordirlands Jack Young har varit under domarkårens lupp, han orsakade en kollision med Jevgenij Leonov in mot Fagnes, drar på sig en Drive through-bestraffning och avslutade dagen med en punkterad kylare, fransmannen Teddy Clairet lyckades inte hålla Niels Langeveld bakom sig före målflagg och nöjde sig med bara en åttondeplats som klen tröst från sjunde på startgridden.
https://www.touringcartimes.com/2021/07/30/mikel-azcona-boost-tcr-europe-title-hopes-race-1-win-spa/
Precis som förra året är det dubbelt upp för den unge spanjoren Mikel Azcona även om han varierade körtiden mellan EM, VM och den nyetablerade e-TCR den senaste tiden, i omvänd startordning hade Kliment Gavrilov i den blåa Audin lett racet bakom säkerhetsbil men meckarna innan formationsvarvet gjorde en grov miss genom att låta honom köra med ett skrubbat set regndäck i alla fyra hörn, gick in i depån efter det första fulla tävlingsvarvet och visst är det rörigt i klungan.
Teddy Clairet var den som hade fördelen eller prioriteten som det kallas i klar kontext, fransosen låg bra till på förstaplatsen sedan vinsten på Circuit Paul Ricard i våras med ett långt avstånd till närmaste konkurrent, som väntat är pressen lite för stort när de nya set regndäck fram och ett gammalt set slicks bak inte har bra räckvidd och den forne mästaren i enhetsklassen Peugeot 308 Championship kunde inte hålla Azcona bakom sig, blir omkörd på utsidan vid Bus Stop, bakvagnen slingrade som en orm och därmed tappade andraplatsen till Mat'o Homolas fördel, fjärdeplatsen togs av Isidro Callejas i den ena av de tre Brutal Fish-trimmade bilarna; Niels Langeveld blir femma efter en rätt så rörig insats och Nicolas Baert var killen som fick äran att vara den bäst placerade av Audiförarna på en åttondeplats genom en häftig duell med Franco Girolami på slutet av loppet.
I medaljstriden så utökar Azcona med 30 poängs försprång till argentinaren med de båda Sébastien Loeb Racing-förarna trea och fyra, längre ner i listan har Teddy Clairet klättrat till en trettondeplats om inte brodern Jimmy ligger bäst bland Peugeotförare, efter sommarledigheten är Nürburgring nästa anhalt i kalendariet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar