tisdag 24 augusti 2021

V8-klassiker - Bathurst 1999

Den 37: e upplagan av 1 000 km-racet på Mount Panorama spelades hösten 1999 som mästerskapsfinal efter att Australiens bilsportförbund valde att avveckla de separata loppen för V8: or åt ena hållet med de Europeiska standardvagnarna åt motsatt håll, Pole position gick till Mark Larkham efter lördagens Super Pole shootout och på söndagsmorgonen hade Paul Radisich i DJR-Forden tagit starten och upp i ledning före en snabbstartande Craig Lowndes; längre bak i fältet bland de 55 deltagande ekipagen fick unge Paul Dumbrell sin Bathurst-debut en hemsk slut, han kraschade sin Faulkner Racing-trimmade Holden VS Commodore i betongmuren där Lowndes HRT-bil fått en rejäl smäll 1997.

I omstarten så ryckte Radisich ifrån klungan före de första depåstoppen, vid depåmuren hade allting krånglat för Jason Bright i jakten på podiet när han fällde ner Stone Brothers-lägrets luftslangar, aktiviteterna i respektive garage fortsatte att florera och därmed för Garth Tanders del bubblan sprack redan på varv 41 av 161 när en krasch ut mot Forrest Elbow gjorde att hans Garry Rogers Motorsport-trimmade Holden blev totalförstörd i framvagnen efter att ha rammat tjecken Tomas Mezera som drabbades av en oljeläcka, fem varv senare hände det här; Dean Canto blir påkörd bakifrån av Darren Pate på väg uppför The Cutting och även den fick se sin framvagn helt deformerad plus att motorhuven var i lågor.

När Mark Larkham och Brad Jones kastade in handduken efter en ny omstart hade David Brabham ombord Wayne Gardners Holden VT Commodore fått punktering vänster bak i över 300 km/h, det hände ju ett par gånger i just ingången mot The Chase, 2007 med Rick Kelly och 2010 med Fabian Coulthard på första varvet minsann; John Bowe i Caterpillar-sponsrade Forden fått motorhaveri på det 82: a varvet samtidigt som Steven Richards i den vita Fred Gibson-trimmade Commodoren är hårt ansatt av DJR-Forden som körs av Paul Radisich efter att Steve Ellery tävlade färdigt med sin dubbelstint.

I krönet uppför Sulman Park på varv 138 fick bilsportens TV-analytiker Mark Oastler se på skärmen en privatanmäld Ford EL Falcon motta en jättesmäll och det var just Cameron McLean bakom ratten i och med hans kroppsspråk säger att bilens differential läcker varje gång man gasar, med tjugo varv kvar av loppet började fansen jubla på huvudläktaren då ena framdäcket på Paul Radisich rödgula DJR-trimmade Ford håller på att fladdra sedan han kom i kontakt med en varvad bil utgången på The Dipper, Richards och lagkamraten Greg Murphy tar tillbaka ledningen ända tills Radisich parkerade bilen för gott p.g.a. en punkterad kylare i samband med kraschen, därmed kan Fred Gibson Motorsports förarpar ta hem segern efter 161 varv eller strax under sju timmar med många varv bakom säkerhetsbilen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar