Vi är på Hungaroring utanför Budapest för säsongens fjärde deltävling i TCR-VM, tidigare i helgen klargjorde Eurosport Events promotor Francois Ribeiro ett besked att ställa in tävlingarna som körs på Fjärran Östern mellan oktober och november månad (Ningbo Park, Inje Speed Stadium & Macau), det innebär att Tjeckien gör comeback i VM-kalendern sedan 2008, franska Trackday-banan Pau-Arnos fullföljer sin VM-debut om regelverksmakarna godkänner anläggningens faciliteter och Sochi Autodrome beläget runt den forna Olympiska Parken från 2014 års Vinterolympiad ersätter finalomgången på Macau.
https://www.touringcartimes.com/2021/08/19/pau-arnos-sochi-added-revised-wtcr-calendar/
I lördags avgjordes kvalpasset inför både Sprintloppet med omvänd startordning och Feature-racet senare den söndagseftermiddagen på bästa tänkbara sätt, Hyundai respektive Audi hade kantats av tyngre viktkompensation enligt BoP-regeln men det stoppade inte tre andra fabrikat från att slåss om snabbaste varvtid vid Q1 och Q2 innan de fem bästa åkte vidare till ett Super Pole shootout.
För första gången på ett par år klämde Rob Huff in en bra varvtid som räckte till Pole Position i sin Cupra Leon Competition trimmade av Zengö Motorsport, lokala hjälten tillika forne världsmästaren Norbert Michelisz var otroligt nära första startled efter sitt flygande försök på den smala, kuperade bansträckningen som han kunde utantill, ungraren missade andraplatsen bakom Huff med fem hundradelar gentemot Shell Helix Racings Santiago Urrutia; märkeskollegan Thed Björks femteplats cementerade sin plats som bäste svensk i branschen innan tävlingsdags, landsmannen Andreas Bäckman tvingades alltså avbryta passet p.g.a. en Watts-länk i bakvagnen som var jättesvår för meckarna att fixa medan syrran Jessicas tjugondeplats klassas som en tuffare väg mot minst en Topp 10-placering.
https://www.touringcartimes.com/2021/08/21/rob-huff-claims-pole-position-hungaroring/
Audi Sport Team Comtoyou var snubblande nära en kontrollerad dubbelseger i det första av två race här på Mogyoród-trakten utanför Budapests centrala nav men det stoppade inte Gilles Magnussons väg till att stå högst upp på pallen efter fjorton varv då domarteamet hade lagt till två varv ytterligare när säkerhetsbilen kallades ut p.g.a. en krasch som plågade Rob Huff från sjundeplats med en misstänkt skada i främre hjulupphängningen, redan från början var det rörigt in mot första kurvan sedan Mikel Azcona knuffade Yvan Muller vilket var inte regelrätt enligt experterna på kommentatorsbåset och bland hemmahoppen fick Attila Tassi en liten utdelning tills han blev omkörd av Gabriele Tarquini medan Norbert Michelisz avslutade som sjätte man precis emellan de båda Shell Helix Racing-förarna Thed Björk och Santiago Urrutia.
In mot slutet tappade Frederic Vervisch två placeringar vilket gör Comtoyou-stallets ägare jättefrustrerad, spanjoren Mikel Azcona trots risk för bestraffning kommer vara tvåa tillsvidare och Yann Ehrlacher tar över ledningen i tabellen med en aningens misslyckad tredjeplats även om dåvarande ettan Vernay skyllde på bilens prestandabalans som fjortonde man.
https://www.touringcartimes.com/2021/08/22/gilles-magnus-claims-maiden-wtcr-victory-hungaroring/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar