Varför är Peugeot 306 S16 mer intressantare än de modernare tillskotten i kategorin? Så lyder frågan till publiken på antingen en bilträff i parkeringsplatsen eller på olika bilentusiasters forum.
När jag läste en artikel ur Top Gears officiella webbsajt som rör en gammal snabb halvkombi från Peugeot hade jag börjat bli otroligt häpen, klockan spolas tillbaka ett par decennier och låtit mig återvända till en tid då saker och ting var något enklare, mindre galet och hade mer "street credit" än en exotisk superbil.
306: an i prestandaskrud för mig är en simpel men tillräckligt potent vagn som tillåter att använda en bråkdel av dess fulla kraftåtgång på trackday i Mondello Park, Gelleråsen, Anderstorp eller Salzburgring, karossformen ser mycket enklare ut än de dyrare modellerna som försöker likna en BTCC-bil, den har inga tillägg som breda spoilers eller diffusers och motorn är bara en vanlig rak fyra som driver framhjulen via en 6-växlad manuell låda från australiensiska Holinger, resultatet säger att 167 hästkrafter vid 7 000 v/min räcker till en civil accelerationstid på drygt åtta sekunder från noll till hundra och tjänstevikten låg på otroliga 1 125 kg, snacka om sådana siffror innan de flesta Golfklassbilar med mycket krut förlitade sig till eldsprutande turbo och andra små fadäser.
Trots den rappa feedbacken i styrningen, dess superba hjulupphängningsgeometri som gjorde att bilen klarade långa kurvor som högersvängen med trippel apex på Nordslingan eller varför inte dess korta axelavstånd i jämförelse med den något modernare Ford Fiesta ST, det finns bara en grej att tänka efter innan man ska köpa en specifik snabb halvkombi, bara leta efter något klassiskt men snälla lägg inte en hög med stålar på en dyr Audi RS3 eller BMW M135i.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar