onsdag 4 augusti 2021

McConvilles sanning kring FPR

Holdens mest lojala trotjänare i V8 Supercars Cameron McConville öppnade upp i en direktsänd podcast på australiensiska bilfantasternas forum V8 Sleuth en sann historia om ryktet kring avtalet med Ford Performance Racing, precis efter 1 000 tuffa kilometer på Mount Panorama hösten 2005 fick hans trovärdiga tjänst med fabrikatet förvandlas till brödsmulor när FPR: s operativa chef på den tiden Tim Edwards höll på att scouta en del förare som ville komma åt ett ledigt säte och försöka samarbeta med Jason Bright; det lät som någon form av PR-försök från Prodrives ordförande Dave Richards trots att det snackades mycket om radarparet som slutade tvåa i den 6.2 kilometer långa slingan (Jason Richards & Jamie Whincup).

Cameron berättade för podcastens programledare Aaron Noonan att David Flint knackade på hans lägenhetsdörr och fått ställa några frågor som rör kontraktsförhandlingar inför säsongen 2006, därmed fick den gamle Garry Rogers Motorsport-kuggen dissa avtalet med FPR, skriva några korta brev till och från de allierade på det röda hörnet och två långa kvällar senare fick han läsa en press release från Holdens Simon McNamara att kontraktet med Paul Weel Racing låg på skrivbordet med omedelbar verkan.

Drygt en vecka efter tävlingshelgen på Surfers Paradise respektive intervjun med PWR-ägaren Kees Weel bakom stängda dörrar fick Cameron hysa agg på FPR: s anställda, han ringde in numret till Phil Key som var fabriks-Fordteamets dataingenjör och berätta i full hemlighetsmakeri att rättvisan har skipats, han stannade kvar med lejonemblemet på grillen och tävlat för Paul Weels stall respektive Team BOC innan han la hjälmen på hyllan med en tredjeplats på Mount Panorama i Lucas Dumbrell Motorsports färger.

https://www.supercars.com/news/championship/why-holden-stalwart-turned-down-ford/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar