V8 Supercar-helgen i Queensland Raceway vid Willowbank anno 2005 har kantats av två nästintill identiska krascher på utgången av kurva 3 vilket är förfärligt.
I supportklassen Porsche Carrera Cup Australia hade f.d. V8-privatisten Cameron McLean varit med om en hemsk olycka efter en liten kuggning med Rodney Jane, båda bilarna kom i kontakt och allt slutade i att den svarta Sherrin Hire-sponsrade 996: an klättrade uppför en hög betongkant och voltade sju varv, lyckligt nog fick Cameron lossa säkerhetsbältet respektive radiokabeln och klarade sig helt oskadd.
24 timmar senare i den australiensiska bilsportens kungaklass hände det här, på varv 44 av 90 i 300 kilometersloppet runt racerbanan formad som en häftstift var Jason Richards Tasman Motorsport-bil fullkomligt förstörd och frågan är vem körde på honom och varför?
Reprisbilderna som kablades på Network 10 visade sig att nyzeeländaren tampades med Paul Morris sedan killen framför blev omkörd under inbromsning av Glenn Setons DJR-trimmade Ford BA Falcon, Sirromet Wines-kärran hamnade hjul mot hjul med Richards, det gjorde att Tasman-bilen blir kapad bakifrån och sände honom till en rejäl kullerbytta.
En del erfarna racerförare säger att betongkanten hade orsakat fler små incidenter men inte två riktigt häftiga på en och samma tävlingshelg, expertkommentatorn Neil Crompton sa i ett extrainsatt möte med säkerhetsföreskriftens stora affischnamn Mark Skaife att diskussionen kring modifiering av betongkanten låg på bordet sedan söndag morgon även om rutinkontrollerna gick som det ska för funktionärernas del.
Vid omstart kunde tävlingsledningen ledd av Tim Schenken och domarobservatören Colin Bond bestraffa Paul Morris med en minuts Stop & Go för att ha orsakat en kollision, på radiotrafiken började hårdingen inom standardvagnsracing bli missnöjd med domslutet och gick in ändå för att tjäna straffet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar