onsdag 25 augusti 2021

Supertouringens vinnarvapen

För två år sedan hade moderatorn på en fransk webbsajt som rör gamla tävlingsbilar respektive modifierade skapelser skrivit en exklusiv artikel om Peugeot 406 STW, standardvagnen som utvecklats av Peugeot Sport i Versailles och blev en kändis i såväl Tyskland som Storbritannien.

BMW och Audi var dem som startade den tyska bilsportens utbrytarserie STW vilket är förkortning av Super Tourenwagen Cup efter avhoppet från DTM: s Klass 1-regler som var på väg att instiftas 1993, med lägre utvecklingskostnader än serien som kryllade med ny teknik betraktas STW som ett renodlat mästerskap och urskilja pojkar från män i sedaner med fyrcylindriga maskiner utan turbo och 280 hästkrafter.

Peugeot 406 STW gjorde en lyckad debut i Tyskland med Altfrid Heger och Laurent Aiello i fabriksteamet ledd av Pierre-Michel Fauconnier med den franske stjärnskottets tre tävlingssegrar och lejonmärket slutade trea i konstruktörstabellen bakom Audi och BMW säsongen 1996, fram mot 1997 är duellen mellan BMW och Peugeot ganska hård i de tio deltävlingarna som körts, Laurent vann elva race och slog Winkelhock till mästerskapstiteln med att föra honom och Jörg van Ommen till en viktig dubbelseger på finalomgången i Nürburgring.

Utöver STW-framgångarna hade 406: an i tävlingskostym varit verksam i BTCC med förare som Tim Harvey, Paul Radisich och gedigne Peugeotfantasten Patrick Watts som idag äger båda bilarna utvecklade av MSD, den ena var 1997 års specifikation som en gång tillhört Tim Harvey medan den andra var 1998 års specifikation, samma chassi där Radisich körde i en dyngblöt Silverstone och slutat fyra som bäst den dagen.

Efter säsongen 1998 kunde Peugeot Sport lämna BTCC respektive STW för att koncentrera sig på utvecklingen av rallybilen 206 WRC till stora VM-framgångar även om de gjorde comeback i Storbritannien med en 406 Coupé respektive 307 S2000 plus att den senare 407: an blev en publikfavorit i Sverige.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar