onsdag 18 augusti 2021

Peter Stevens om 550: an i tävlingsbruk

Världskända bildesignern Peter Stevens var länge instrumentell med sina projekt som gick från prototyp till verklighet, båda gångerna vann hans skapelser (McLaren F1 GTR & BMW V12 LMR) Le Mans 24 timmars helt överlägset med internationella racerförare från respektive ekipage men det fanns bara en tävlingsbil som engelsmannen inte räknat bort och det är en Ferrari 550 GTS.

Att vända locket på en vanlig 550 Maranello till en potent racerbil kändes rätt så svårt på slutet av 90-talet och en bit in på 00-talet men för en gubbe som Peter kunde han vända sig till Prodrives huvudkontor för småprat med Dave Richards innan han fick anställa Martin Ogilvie för modifiering av karosseriets yttre skal respektive George Howard-Chappell ansvarig för motor och växellåda, långt före dennes första år som stallchef för Prodrives Le Mans-satsning.

I en exklusiv intervju med magasinet om dyra bilar Girado & Co hade professor Peter Stevens sagt att Dave kände sig lyckligt lottad i och med utvecklingsarbetet men har inte tänkt på ett eller flera sätt att få chassit fungera något bättre, alla i teamet höll med på att de skulle skapa en bil som är märkvärdig i flera aspekter, om Ferrari tar en vanlig bil till tävlingsbanorna är syftet inställd på produktens efterfrågan men på ritbordet i Oxfordshire var målet glasklar för Prodrive, deras förmåga att utveckla en banfokuserad GT-racer var i professorns ögon viktigt och precis före jungfruresan i FIA GT-seriens andra halva årgång 2001 såg bilen helt gudomlig på verkstaden, färgsättningen var helröd i nästan hela livscykeln vilket var ett gott tecken i GT-racingens anda och två år senare vann man Le Mans 24 timmars i GT1-klassen.

https://girardo.com/features/turning-the-ferrari-550-maranello-into-a-le-mans-winner-with-peter-stevens

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar