Augusti 1983 var perioden då Mercedes skickade ut tre stycken bilar av modell 190E 2.3-16 till södra Italiens testbana Nardò för långdistanskörningar på en och en halv vecka.
Det tog 201 timmar, 39 minuter och 43 sekunder för fabrikatet att sätta hela tolv individuella hastighets- och distansrekord för produktionsbilar, tre viktiga världsrekord att räkna in i Mercedes portfolio (25 000 km, ca 25 000 engelska mil och 50 000 km) under kategorin mellan två och tre liters slagvolym och det var därför som fabrikatet baserat i Stuttgart höll på med rekordkörningar sedan laboratoriebilen C111 och dess uppföljare slog alla möjliga rekord mellan 1976 och 1979, det sistnämnda skedde när Mercedes gamle testförare Hans Liebold bröt vallen på 112 m/s eller ca 400 km/h i en C111-IV med en stor V8 på fem liter.
Bilens kraftkälla är en bensindriven rak fyra på 2.3 liter som klämmer 136 kW eller 185 hästkrafter, den har 16 ventiler, fyra per cylinder och gick i serieproduktion snart fyra veckor efter nästan två långa veckor runt bilindustrins omloppsbana, motorn snurrar som en klocka utan barndomsproblem, kopplingslamellen och den femväxlade manuella lådan ur en tävlingsbil var identiska gentemot den planerade serieproducerade versionen och bortsett från materialtestet hade forskningsgruppen från Berlin arbetat hårt med att finjustera bilarna innan startskottet gick vid midnatt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar