måndag 9 augusti 2021

Fler dieslar förbryllar analytiker

I en exklusiv artikel skrivet av Vi Bilägares Erik Söderholm var det väl klart att dieseldrivna nyttofordon fortsätter att regera Sveriges gator och motorvägar trots att fler tillverkare höll på att klara utsläppskraven utan att sälja en eldriven transportbil, under fjolåret hade bara 6 av 100 transportbilar blivit sålda med litiumjonbatterier ombord vilket är låga siffror beroende på dieslarnas höga fordonsskatt.

Lobbyorganisationen T&E: s logistikchef sa enligt Reuters ganska tydligt kring e-handelns dilemma som gör utsläppsvärdena helt "idiotiska", därför måste EU-kommissionen snabba på processen på att fasa dieselmotorerna ur cirkulation eftersom i en graf på transportbilar som såldes under fjolåret har koldioxidutsläppen gått upp i höjden än vad det har varit för ett par år sedan.

Påståendet säger att EU borde förbjuda konstruktörer från att släppa nyttofordon med KERS då det inte kan garantera säkerhetsåtgärden vid batteriladdning, HVO-dieseln är ett bättre alternativ för vissa medan andra ger en närmare blick på vätgasdrift istället eftersom Stellantis Group är först ut med tekniken.

https://www.vibilagare.se/nyheter/slappa-utslappskrav-pa-transportbilar-patetiskt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar