fredag 27 augusti 2021

Klassikern i Ardennernas barrskogar

Belgiens Grand Prix anno 2000 spelades hela helgen i blandade väderförhållanden, på fredag var det soligt med värme i termometern men på kvalet hade kallfronten nått den 6.9 kilometer långa banan och fått se en oväntad Topp 3 i listan, högst upp i tabellen låg den tillsvidare mästerskapsledaren Mika Häkkinen efter att ha slagit till med en bra varvtid under 1:51 när banan var fri från trafik halvvägs in i passet, Jordan-teamets Jarno Trulli respektive Jenson Button i sitt första närvaro som F1-proffs på Spa åkte in på startplaceringarna två och tre, allt berodde på att Schumacher fått sakta ner p.g.a. gul flagg vid Bus Stop trots en konkurrenskraftig första sektor.

Duggregnet ställde till för nyckelpersonalen och förarna när alla utom Pedro Diniz på start och målrakan lyckades ändra sina respektive grundinställningar för att anpassa körningen på blött väglag, tävlingsledningen gjorde precis som 1997 att låta starten ske bakom säkerhetsbil, efter formationsvarvet kunde de fyra första hålla tempot samtidigt som Rubens Barrichello utförde en s.k. "block pass" på Johnny Herbert in mot hårnålen La Source och upp till en niondeplats från 10: e på gridden, unge Jensons omkörningsförsök på Trulli gick illa till sedan han lyfte gasen vid Blanchimont, ser i backspeglarna att Michaels Ferrari tog insidan och ett par kurvor senare så krokade han ihop med italienarens gula Jordan Mugen Honda vilket ledde till att Michael lämnade dörren öppen i ett försök att jaga Häkkinens McLaren, förste man att byta till slicks var Formel 1: s mest underhållande förare Jean Alesi i en mörkblå Prost Peugeot innan Michael och Ralf Schumacher var först av ledarklungan att byta till slicks, Häkkinen bytte däck på varv nummer sju och återanslöt som racets ledare, Alesi låg fyra som bäst inledningsvis om inte kommentatorn Murray Walker sa i direktsändning att Prost Peugeot borde bryta formsvackan med deras första poängplats sedan Nürburgring 1999 men så blev det inte när lagkompisen Nick Heidfelds differential slutade fungera.

På det trettonde varvet missade bildproducenterna från belgiska TV-kanalen RTBF Mika Häkkinens avåkning på utgången av Stavelot, det sägs att finnen åkte på bredsladd när ena bakhjulet träffade en våt betongkant och Michael Schumacher tog över ledningen i samband med ärkerivalens stressnivå i rattfattningen, Alesi kapitulerade på varv 18 av 44 med ännu en alltför tidigt depåstopp, den här gången fyllde meckarna i blå arbetskläder på 85 kilo extra bensin och ett set skrubbade slicks, gamla vännen Michael Schumacher har också åkt in i depåinfarten men den här gången blev han beordrad av Luca Baldisserri att sätta på nya set "Shallow wets" om duggregnet skulle tillta i de närmaste tio minuterna eller mer annars kan vägen till första VM-titeln med Scuderian förvandlas till brödsmulor, bränsletrycket sjönk ganska kritiskt för Rubens Barrichello innan han skulle kallas in från tredjeplats på varv 31 och vid Bus Stop parkerade Jean Alesi med ett misstänkt fel i växellådan, under slutvarven började duellen mellan de två stora chaffisarna om segern; Schumachers bakdäck höll på att blistra i accelerationszonen när Häkkinen åkte 8 km/h fortare i topphastighet uppför Eau Rouge, i nästa varv på Kemmel-rakan kablades den klassiska omkörningen som fansen oftast gillar på YouTube och det var när både Häkkinen och Schumacher vek åt varsitt håll förbi Ricardo Zonta och i sista stund fick Mika använda kylan till att ta tillbaka ledningen som han förlorade tidigare och gå mot säsongens kanske viktigaste seger innan de röda kan slå tillbaka och försätta duellen om mästerskapet till en spännande slutfas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar