Richard Dredge från Autocar skrev på sin kolumn att det krävs något smart för tillverkning av en bra småbil om de är innovativa, succéartade eller djärva och i vissa fall lite av alla tre.
När Henry Ford satte Nordamerika på kartan gällande massproduktion av T-Forden kunde Storbritanniens ingenjörsguru Herbert Austin vidta ställning till att sätta Austin Seven till popularitet ett par år efter första världskrigets slut, italienska Fiat svarade fjorton år senare med en tvåsitsig Topolino om inte Simca valde att licenstillverka chassit på vissa marknader, vid 40-talets andra hälft hade Renault skapat modell 4CV och innehaft smeknamnet "Smördegen" mycket till dess form och att de tidiga årsmodellerna använde Afrikakårens gula lackering, André Citroëns bolag satte 2CV på världskartan och höll kvar på tillverkningsbandet i över fyra decennier med många följeslagare som älskar märkets mest igenkända skapelse om man inkluderar en medverkan i en Bond-film minsann.
1957 introducerade Fiat deras första ekonomivagn, originalet 500 även känd som "Köttbullen" bland svenska bilentusiaster och med det hade den värmt många hjärtan med fyra säten, självbärande hjulupphängning men motorn satt fortfarande bak i bilen vilket är antikt, original-Minin anses vara rolig att köra och klarar kurvor som en kart, bara tacka Alec Issigonis och hans manskap som hjälpte till med att lägga motorn på framvagnen och förflytta bagageutrymmet till aktern, Minis italienska look-alike hette Autobianchi A112 och var en långkörare i den lokala marknaden fram till 1986 även om tidiga 70-talets första kompakta pionjär Fiat 127 kändes mer praktisk och var första småbil att använda dubbla kugghjul på en smal styrväxel, vid samma tidsålder passade Renaults genialiske formgivare Michel Boué på att bygga en attraktiv liten kärra till massorna och R5 som den heter såldes i två generationer fram till mitten av 90-talet.
Volkswagens stora succémodell Golf I fick en lillasyster vid namn Polo, även den blev en stor hit tack vare dess byggkvalité och beståndsdelarnas tillförlitlighet, fortfarande i produktion med sjätte generationen redan på ingång, Ford Fiesta har sedan dess blivit en riktig bästsäljare i Storbritannien men inte direkt världen över p.g.a. konkurrens från andra märken, bland andra Peugeot som räddades från en potentiell finanskris genom modell 205, den såldes i stora siffror, den hade en myriad av motorer från fyrcylindriga bensinmaskiner till en snål diesel under dess breda motorhuv och skrev en framgångssaga i Rally-VM på mitten av 80-talet med förare som Timo Salonen och Juha Kankkunen.
90-talets Frankrike kallades för modeaccessoarernas tidsålder enligt en femtedel av landets kvinnliga bilägare, gamla "Femman" behöver en uppföljare och Clio är svaret, den första generationens Clio hade en mer solid väghållning och var en uppenbarelse om inte sin mindre granne Twingo blev ett mästerverk signerat Patrick Le Quément, Citroëns färska ansikte Saxo klassades som en frälsare bland unga studenter på en tät budget, idag är den lika gammal som när Spice Girls gjorde en storskalig debut på topplistorna, det tidiga 00-talets Europa gick till galenskap för småbilsägare, ta till exempel Skoda som byggde första generationens Fabia genom att dela beståndsdelarna från moderbolaget Volkswagens granne Polo varpå de två senare byggnationerna är bättre i alla kategorier innan Fabia Mk4 visades för allmänheten, när den moderna Mini Cooper i BMW: s regi är lite för retroinspirerat vänta till ni får se Peugeots söta uppföljare till den alltmer populära 106, lejonmärkets 107 var attraktiv bland kvinnsen, billig i drift, lätt att underhålla och bensinmotorn på 1.0 liter återfanns i både femväxlad manuell och sekventiell låda när den höll fram till 2014 i samproduktion med första generationens Citroën C1 respektive Toyota Aygo.
De mer moderna tillskotten idag håller på att tappa i "street credit" gentemot fritidsbilar och SUV: ar men tack vare eldriftens ankomst är propositionen återställd i och med att det blir tråkigt för ägare att ladda om batteriet på olika parkeringsplatsers laddstolpar.
https://www.autocar.co.uk/slideshow/greatest-small-cars-ever-made
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar