Idag är det rätt läge för mig att lägga in tio viktiga saker som rör en känd tävlingsmänniska, den här gången är det en gammal standardvagnsförare som tävlat i över tjugo år på högsta nivå för varsitt bilmärke i respektive era.
1. Mannen från landskapet New South Wales påbörjade sin racingkarriär med först formelbilar och sedan en del produktionsbilar i de unga åren
2. 1987 blev han värvad av Fred Gibson och tillbett att köra en Nissan Gazelle trimmad av juniorlaget, Bathurst-debuten slutade på första varvet med en generator som trasslat nere i Conrod Straight och två år senare ersatte han George Fury som reguljär förare i Nissans fabriksstall vilket ledde till karriärens första pallplats på den anrika slingan
3. Marks nära vän på den tiden var Glenn Seton som senare bytt fabrikat och drivit GSR, ett självbetitlat tävlingsstall
4. Efter två raka Bathurst-segrar respektive ett mästerskapstitel i en Nissan R32 GTR har den internationella Grupp A-eran övergått till V8-formeln och rattade en Holden Commodore i nästan hela tävlingskarriären, första V8 Supercar-titeln säkrades 1994 innan tre tuffa år till hos Fred Gibson Motorsport och flytten till HRT efter Peter Brocks farväl på Mount Panorama
5. Statistisk sett vann han 87 race på 242 starter, 39 vunna deltävlingar som reguljär förare plus dubbeln med Craig Lowndes anno 2010 i långloppsracen
6. 2006 var enligt många Skaifes tuffaste säsong med fler brutna tävlingar och brist på motivation ända sedan han hamnade i dispyt med regelverksmakarna om 30 procents andel i HRT: s ägarskap men efter säsongsfinalen på Oran Park 2008 så fick han tillbaka andelen till Tom Walkinshaws ägo
7. Mellan 1998 och 2008 kunde Mark förstärka sitt självförtroende och lojalitet med HRT genom tre raka mästerskapstitlar och tre segrar på Mount Panorama med först Tony Longhurst (2001) respektive hans gamla tävlingspartner Jim Richards (2002) och Todd Kelly (2005)
8. Hans gamla favoritbil i V8 Supercar-karriären var den mästerskapsvinnande Holden VX Commodore som senare konverterats till en VY enligt Project Blueprint med chassinummer 045, bilen vann under de två aktiva åren 20 race om man inkluderar klassikern över 1 000 km
9. Skaifes körstil påminde mig mycket om Ayrton Senna när han växlar ner med den H-mönstrade växelspaken
10. Idag är han TV-analytiker och aktiv föreläsare inom trafiksäkerhet
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar