Den sista delen av Daily Sportscars serie om franska bilmärket Peugeot och dess långa framgångssaga på Le Mans kommer handla om comebacken som fabriksteam i en satsning som sträckte sig i fem år.
2005 uttalade Peugeot Sports nyinsatte förbundskapten Serge Saulnier i ett möte på konferensrummet vid Circuit de la Sarthe att fabrikatet kommer återvända till långloppsracingen sedan 1993 efter många år i hetluften någon annanstans (Rally-VM & Formel 1), mer än tolv månader senare presenterades designstudien 908 Concept med en mall på hur 5.5 liters V12-dieseln ser ut innan tillverkning av den riktiga vinnarvapnet, nyårsdagen 2007 firade toppnamnen inom Marlboro Peugeot Total som det en gång hette presentationen av modell 908 på testbanan Mortefontaine, efter att Eric Hélary klockat bilens tio första kilometer kunde deras dåvarande stallchef Michel Barge värva sex stycken skickliga förare till uppdraget att vinna Le Mans Endurance Series i deras första säsong, fem av dem var gamla F1-chaffisar medan Nicolas Minassian var den ende som kan det här med långloppsracing sedan debuten 1994.
Med ett stort medieintresse bakom axlarna hade årgång 2007 dominerats av lejonmärket i modell 908: s debutsäsong, dieseltolvan var pålitlig och bombsäker även om laget vunnit alla deltävlingar utom det viktigaste vilket var resan runt klockan i Sarthe-regionen, en andraplats bakom Frank Biela, Emanuele Pirro och Marco Werner tävlandes för stjärnspäckade Audi Sport Team Joest räckte bara för att rädda äran eftersom de korta racen räknas som genrep inför 2008.
2008 gjorde modell 908 debut i Sebring 12h, väl där hade Peugeot och dess största konkurrent Audi förlorat mot Team Penskes Porsche RS Spyder i bataljen om totalsegern, i LMES däremot kunde fabrikatet från Ingolstadt slå tillbaka och vinna både mästerskapet inklusive Le Mans på en och samma säsong, efter det fick Michel Barge skriva på en avskedsansökan och från och med februari 2009 blir han ersatt av Olivier Quesnel som tidigare var bossen i Citroëns rallyteam, när han kom till fabriken i Versailles så vädjade han till sina nya kollegor att ta ett sabbatsår från mästerskapet och koncentrera sig på fyra olika långlopp istället (Sebring, Spa, Le Mans & Road Atlanta).
Sommaren 2009 på Le Mans var allt annat än frid och fröjd inom lagets tekniska departement, de höll på att skicka en överklagan om Audi vars nya R15 TDI klassades som olaglig när det gäller deras annorlunda design på främre hjulupphängningssystemet, klockan 10:35 på onsdagsmorgonen hade Automobile Club de l'Ouest avslagit Peugeots överklagan och låtit Audi fortsätta tävla trots att deras bil godkändes på tekniska besiktningen vid Place des Jacobins, kvalet vanns av Stéphane Sarrazin för tredje raka gången då han slagit till med ett bra varv i kvällsmörkret om inte Marco Werner var för hård och tappat värdefullt med tid genom Porsche-kurvorna och Virage du Karting, mellan klockan tre på lördagen och klockan tre på söndagen hade "Lejonen" utfört uppdraget att slå Audi genom en dubbelseger efter 382 varv med klarblå himmel och solglimtar framför ögonvrån, många journalister sa att bil #8 med tre fransoser ombord skulle rädda dagen men det var de gamla Formel 1-chaffisarna David Brabham, Marc Gené och Alexander Wurz som fixade Peugeots första överlägsna vinst efter 16 års väntan.
Modell 908 var nu uppe i sitt fjärde utvecklingsår innan ett nytt chassi trädde fram, årgång 2010 kändes som svårbegripligt, att vinna långloppscupen ILMC för första gången var goda nyheter men besvikelsen på Le Mans nådde stora rubriker allt eftersom klassikern krockade med fotbolls-VM, alla tre fabriksbilar plus satellitteamet Orecas fjolårstrimmade 908 fått bryta till följd av en lös vevstake i motorrummet, året därpå gick det något bättre när en ny generation 908 med 3.7 liters dieseldriven V8 presenterades för allmänheten, tävlingsdebuten i Sebring fått se fabriksbilarna bli slagna av Orecas satellitbil, på Spa däremot gick bilarna bättre fartmässigt när Audis nya R18 TDI kantades av taktiska misstag före den 79: e upplagan av Le Mans 24 timmars gått av stapeln, efter två spektakulära krascher som drabbade den Ingolstadt-baserade fabrikatet har ledarbytet mellan den kvarvarande Audin och det blå tåget varit episk på långa vägar när dieselduellen gick mot ett abrupt slut, ännu en gång fick Peugeot dominera de korta loppen till ännu ett mästerskapstitel och därmed efter testkörningen av 908 Hybrid4 har man lagt ner kollegieblocket eftersom fabrikssatsningen ledde till en finanskris i personbilsavdelningen.
Det dröjde snart tio år innan vi kommer få se Peugeot tillbaka på allvar i Le Mans efter att man vann Dakar-rallyt tre raka gånger det senaste årtiondet med konstruktörstitlar i rallycross och elitsatsning i standardvagnar som tillägg, Hypercar-eran inom långloppsracing kommer signalera startskottet redan 2022 med mål att vinna deras första historiska VM-titel sedan 1992 och kanske slåss om Le Mans-vinsten framöver.
http://www.dailysportscar.com/2021/07/14/peugeots-le-mans-history-part-four-diesel-days.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar