I det italienska bilfabrikatets rika motorsporthistoria hade man dominerat sportvagnsracingen med nio vinster på Le Mans inklusive sex raka under 60-talet i och med ärkerivalen Fords ankomst, i början av årtiondet var Ferrari 250 Testa Rossa respektive 330 Testa Rossa otroligt bra med tre raka segrar genom belgaren Olivier Gendebien när han tagit med sig landsmannen Paul Frère och även 1961 års F1-världsmästare Phil Hill upp på prispallen, den klassiska sportprototyp som fångade mitt intresse för antingen Goodwood Revival eller historiska bilträff är den mycket vackert utsmyckade Ferrari 275 P.
Bilen är en klassisk exempel på hur en bra sportvagn skall se ut före, under och efter ett långlopp, 275 P respektive 330 P var modifierade versioner av originalet 250 P som tog en överlägsen seger på Le Mans året innan, till tävlingssäsongen 1964 hade fabriksteamet ledd av "Il Commendatore" monterat en V12: a på 3.3 liter medan 330: an använde Gioacchino Colombo-designade motorn, fortfarande har tolv cylindrar men slagvolymen blev utökad till fyra liter och vägde mer än 275: an vars motoreffekt låg på 320 hästkrafter, vissa föredrog rå kraft i 330 P medan andra valde 275 P: s finess och spänstighet.
För de äldre radiolyssnare och tidningsprenumeranter har årgång 1964 inom bilracing klassats som ett rekordår för konstruktören baserat i Maranello, man vann Sebring 12 timmars med Umberto Maglioli och hans brittiske lagkompis Mike Parkes, bilen vann ännu en gång ett anrikt långlopp, denna gång 1 000 km på Nürburgring med Nino Vaccarella och Ludovico Scarfiotti och den stora höjdpunkten på Circuit de la Sarthe fick alltjämt domineras av "Den stegrande hästen" med tredubbel lycka, i 1964 års upplaga av Le Mans 24 timmars kunde Jean Guichet och Nino Vaccarella i en tillsynes vacker Ferrari 275 P säkra segern före Graham Hill och Joakim Bonniers 330 P trimmad av Maranello Concessionaires och den fabriksbyggda 330: an tog hand om tredjeplatsen med John Surtees och Lorenzo Bandini.
Idag står vinnarbilen från 1964 kvar på Scuderia Ferraris museiutställning i Maranello medan en oanvänd chassi utan tävlingsnummer hade sålts sommaren 2018 till en hissnande summa som gjorde att auktionsrekordet från 2014 blev slaget.
https://en.wikipedia.org/wiki/1964_24_Hours_of_Le_Mans
https://newatlas.com/monterey-2018-preview-275p-ferrari-le-mans-winner/55954/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar