Nästa kapitel i ämnet som rör det franska bilfabrikatet med stora framgångar inom bilracing kommer handla om Grupp C-erans slut som leder till att modell 905 blev det första genuina LMP900-bilen i bruk.
Peugeot Sports dåvarande stallchef Jean Todt var geniet som låg bakom idén till en comeback på Le Mans efter rallyframgångarna med 205 T16 och 405 T16 (dubbla VM-titlar 1985 & '86, fyra vinster i Dakar-rallyt med båda modeller och två Pikes Peak-segrar), racerbilen 905 släpptes officiellt på ett press release i februari 1990 med syfte att erövra VM-cirkusen för sportvagnar (World Sports Prototype Championship Series) under de två kommande åren, termen LMP900 användes för första gången redan 1991 allt eftersom Bernie Ecclestone hade kommit på det här med införandet av bränslesnåla V10: or ur F1-bilar, tävlingsdebuten skedde i mästerskapets två sista deltävlingar av den föregångna säsongen innan de utmanade konkurrensen på allvar i Circuit de la Sarthe, trots det snabbaste kvaltiden vid onsdagskvällen fick båda sina bilar bryta loppet och i poängtabellen blev fransoserna slagna av Jaguar med sina omarbetade Cosworth V8: or.
1992 var året som vände vindriktningen hos "La firme Sochalienne", modell 905 blev uppdaterad i exteriördesign med nyare framlyktor och motorn fått nytt liv, i tävlingssammanhang har publiken vajat sina blåa flaggor för att hylla vinnarekipaget med två aktiva F1-chaffisar (Derek Warwick & Mark Blundell) och den erfarne Yannick Dalmas på Le Mans, på olika biltidningars löpsedlar har en stor dag inom brittisk bilracing varit ett faktum och konstruktörsmästerskapet säkrades innan serien skrotades, 905 Evo 2 testades på Circuit Paul Ricard men aldrig fick chansen att tävla regelbundet så istället kunde teknikerna baserat i Versailles lägga mer tid att få den bästa grundinställningen inför Le Mans 24 timmars anno 1993.
Framgångarna med modell 905 avslutades på bästa möjliga vis med alla tre bilar på pallen, högst upp stod Christophe Bouchut, Eric Hélary och Geoff Brabham efter 375 varv runt den 13.6 kilometer långa slingan, vid sidan om hade ekipaget i bil #1 ledd av Thierry Boutsen tagit hand om andraplatsen och Philippe Alliots gäng slutade trea, efter det hade motorn fraktats till McLarens fabrik i Woking och monterades på en MP4-9 till F1-säsongen 1994, både Mika Häkkinen och Martin Brundle fått skopa fram en del pallplatser men motorhaverierna var problematiska och därmed fick Ron Dennis dra snaran åt relationen med Peugeot, de små framgångarna fortsatte med Jordan-teamet i tre år innan Alain Prost köpte Peugeotmotorerna till att driva hans mörkblåa bilar, emellan de mekaniska bekymren kunde Peugeot avsluta programmet som motorleverantör i F1 till att säkra tre raka konstruktörstitlar i rally-VM.
http://www.dailysportscar.com/2021/07/07/peugeots-le-mans-history-part-two-group-c-the-905.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar