lördag 30 oktober 2021

Pilen uppåt i fritidsbilens segment

För närmare fyra år sedan utvärderade Fleet Europes analytiker Dieter Quartier hur ägare till en MPV förväntades byta till en kantig fritidsbil på långa vägar om vissa SUV: ar inte får plats i en smal garage, de flesta kompakta familjevagnar ändrat recept den senaste tiden för att anpassa den nuvarande ägarkulturen bland ungdomar eller singlar desperata för en utflykt, de bästa exemplen riktas till Citroën vars C3 Picasso bytte karossform och skapat C3 Aircross istället, den urtråkiga Opel Meriva gjort samma grej men återupplivades som Crossland X och Peugeot 5008 sedan 2016 behållit namnet men blev så småningom en utmanare till Range Rover Sport p.g.a. stadsjeeparnas hårda konkurrens.

I toppen av trädet har Opel Zafiras, Peugeot 807: s och Ford Galaxys livscykel nått slutstationen men sedan dess är fransoserna (PSA-gruppen & Renaultalliansen) värdiga pionjärer i vad dem kallar för "Ludospace" eller fritidsbilens segment, den sortens bil ur min synvinkel har i all häpnad tre kriterier på hur bra den egentligen är, den är kompakt, multifunktionell och rolig att köra.

Marknaden har förändrats sedan det hela började på mitten av 90-talet, konsumentrådet ville sedan utvärderingarna nystades upp sommaren 2018 ha mer aktiv säkerhet, mer förfining av beståndsdelarna och en högre komfortnivå med telefoniuppkoppling som extra tillägg, i en graf som franska biltidningen Auto Actu tagit del av har fritidsbilens marknadsandel ökat till 22 %, idag är det en ökning till 30 % ända sedan Renault lanserade tredje generationens Kangoo, tabellettan i segmentet Volkswagen Caddy har varit en populär syn bland tjänstebilister, främst taxichaffisar runtom i Sverige men på den privata sektorn å sin sida är Stellantis-syskonen Peugeot Rifter, Citroën Berlingo och Opel Combo Life det bättre valet bland småbarnsfamiljer, på överföringsperioden uttryckte Volkswagen AG: s franske stationschef att standardutrustningarna på den gamla generationens Caddy är i lika värde som personbilarna i modellskaran samtidigt som 40 procent av alla Caddyn mellan juni 2015 och juni 2018 är utrustade med DSG-låda medan resten har fyrhjulsdrift som tillval.

https://www.fleeteurope.com/en/connected/europe/features/lavs-rise-above-their-van-origins-and-enter-fleets?a=DQU04&t%5B0%5D=&t%5B1%5D=LAV&t%5B2%5D=SUV&t%5B3%5D=LCV&curl=1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar