Säsongens femte deltävling i TCR-VM arrangerades i tjeckiska Autodrom Most eftersom det var för första gången sedan 2008 som det östeuropeiska landet gjorde ett stort intryck i standardvagnsracingens världselit samtidigt som Europamästerskapets finalomgång har ägt rum på Circuit de Catalunya utanför Barcelona.
Förra veckan kom det dystra beskedet att syskonen Andreas och Jessica Bäckman fått lämna VM-cirkusen och inte ge upp om framtida förhoppningar med fortsatt närvaro någon annanstans, som till exempel en del tävlingsomgångar i TCR Italia, utöver detta fick Jordi Gené missa VM-deltävlingen i Most p.g.a. kontraktsförhandlingar enligt Touring Car Times ansvarig utgivare.
https://www.touringcartimes.com/2021/10/01/backman-siblings-call-time-wtcr-programme/
https://www.touringcartimes.com/2021/10/07/jordi-gene-will-miss-wtcr-races/
På spansk mark i EM-finalen var två av Sébastien Loeb Racings fyra förare högst upp i tabellen på varsin fria träningspass, de båda bröderna Clairet i sina Peugeoter hängde med bland de sex bästa, EM-tvåan inför helgens finalomgång Franco Girolami var över halvsekunden bakom ledande Niels Langeveld efter fredagens första pass, teamägaren i Brutal Fish-stallet Martin Ryba låg trea men stapplade senare den eftermiddagen och den som fick utdelning att byta fabrikat var ryssen Kliment Gavrilov; hans växling från en Audi RS3 till en Cupra ledde till att en andraplats bakom marockanen Sami Taoufik i träningspass #2 var något av en liten varningsmeddelande till konkurrensen inför nästa års titelambition.
Samtidigt i Autodrom Most var det upplagt för en rejäl kuggning i fredagens Super Pole shootout när Mikel Azcona trots det täta schemat höll sig fast på en ack så viktig första ruta, han slog forne världsmästaren Norbert Michelisz med ynka nio hundradelars marginal, fransmannen Jean-Karl Vernay tävlandes för Team Engstler var otroligt besviken på sig själv efter att ha krängt sin Hyndai på tvären vid vertikalen in mot nästa kombination och 180 graders-högern, bland dem som slogs ut ur Q1 var säsongens kanske största överraskning Santiago Urrutia; märkeskollegorna Yvan Muller och Thed Björk åkte in som sjua respektive åtta efter Q2 men på hemmaplan fick VM-cirkusens privatist Petr Fulin äran att starta från Pole position i omvänd startordning sedan tiondeplatsen i kvalet räckte på lång sikt över helgen som fortgår.
https://www.touringcartimes.com/2021/10/08/niels-langeveld-tops-opening-practice-barcelona-finale/
https://www.touringcartimes.com/2021/10/08/sami-taoufik-leads-second-free-practice-barcelona/
https://www.touringcartimes.com/2021/10/08/mikel-azcona-beats-norbert-michelisz-close-qualifying/
Race 1 på Circuit de Catalunya slutade i att Mikel Azcona klarade av pressen med seger på hemmaplan och med detta så vinner han EM-titeln för andra gången i karriären, det första av tre olika uppdrag är avbockat och härnäst åker spanjoren privatjet till Tjeckien och slutföra VM-helgen där borta.
Teddy Clairet som kvalat trea tidigare i lördags blixtrade till i starten och höll undan marockanske jättelöftet Sami Taoufik från att bli omkörd nästan hela racet i kampen om pallplatserna, att vara två bakom en blivande dubbel Europamästare känns lite lyckligt för killen som vann på Circuit Paul Ricard tidigare i våras och kaoset på första varvet förvärrades till en lång period bakom säkerhetsbil när Felice Jelmini åkte på dubbla smällar mellan La Caixa och Banc Sabadell, den unge italienaren först körde på Tom Coronel och rätt in i Felipe Fernández Cupra fem sekunder senare vilket förstörde hans främre fjäderben.
https://www.touringcartimes.com/2021/10/09/mikel-azcona-wins-barcelona-tcr-europe-champion/
Till sist fick Volcano Motorsports nyinsatte chaufför Kliment Gavrilov avsluta EM-säsongen med karriärens första seger, ryssen var med jättemarginal före förstaårskillen Isidro Callejas tävlandes för Brutal Fish Racing, dubbelt Hyundai följt av dubbelt Peugeot bland de sex bästa även om Franco Girolami inte lyckats rubba Niels Langeveld på de tolv följande varven runt Circuit de Catalunya.
I mitten av fältet hade tre förare dragit på sig minst en Drive Through-bestraffning för sina förseelser, exempelvis Jevgenij Leonov och Martin Ryba för att ha orsakat en kollision medan Brutal Fish-ägarens adept Jack Young straffades av domarkåren med två varv kvar till målflagg för att ha struntat i "Track limits" efter en omkörning och hans väg till pallen grusades helt och hållet.
Domarkåren däremot hade andra planer när resultatlistan höll på att justeras, det sägs att Isidro Callejas förlorar sin värdefulla andraplats och utesluts från racet p,g,a att hans bil var tre kilo under tillåten tjänstevikt, därmed kan Mehdi Bennani ta över andraplatsen överlag men hans yngre landsman Sami Taoufik tillsammans med Jimmy Clairet får 30 sekunders tillägg för att ha orsakat en kollision fast i separat tidspunkt, i och med detta fick Teddy Clairet vidarebefordras till en jättebra tredje slutplacering, utanför pallen fanns Niels Langeveld på plats #4, tabelltvåan Franco Girolami blir senare femma, Jáchym Galas sexa med Mat'o Homola på en sjundeplats och Gilles Colombani får fira sina första poäng i serien efter en genomtänkt insats trots att han slogs om amatörbucklan för deltagare över 40.
På VM-kalenderns mest fysiskt krävande racerbana har Nestor Girolami och landsmannen Esteban Guerrieri fört Honda till dubbelseger i Race 1 som skedde via omvänd startordning före tre av fyra Cyan Racing-bilar, privatisten Petr Fulins dag som Polesitter slutade med en brusten länkarm sedan han blev påkörd av Norbert Michelisz in mot första kurvan och fått med sig Natanael Berthon och förorsakat en tidig period bakom säkerhetsbil, mer smärtsamt för tjecken som vanligen tävlar i den östeuropeiska racingcirkusen var att hans kopplingslamell inte biter på rätt tillfälle i startögonblicket efter att ha känt något som är fel under formationsvarvet.
Flera förare däribland de båda argentinarna i Dominik Greiners stall varnade om risk för punktering via radiotrafik, speciellt vänster fram och graining på däcken trots kylig asfaltstemperatur i vissa områden tyder på att man ska vara försiktig och inte lägga mer stress på däckets inre kärl då banan har fler högersvängar än vänster, bara en svensk med från start sedan syskonen Bäckman valde att lämna VM då Thed Björk lät Yvan Muller ta över femteplatsen vilket är viktigt med utgångsläget i poängtabellen, spanjoren Mikel Azcona som nyligen vann EM-bucklan kört upp sig till en åttondeplats från 10: e ruta trots problem med att få tillräckligt med värme i framdäcken.
Mer ramaskri skulle inträffa när Race 2 på Autodrom Most håller på att flaggas av i solnedgången, kedjereaktionen uppstod redan på första varvet igen men den här gången hade fyra förare hamnat i rejäl knipa, det hela började med att ungraren Michelisz gav Azcona en liten knuff in mot första sväng och skickat honom nästan på tvären för att ta ledningen, längre bak kom missbedömningen som fick Santiago Urrutia att förlora ytterligare ett tiotals poäng i mästerskapet, hans vänster framhjul pekar åt fel håll efter att fått en hård smäll utav Gabriele Tarquinis Hyundai, båda fått bryta innan racet stoppades i ett försök att rekvirera minst två kranbilar för att få undan de svårt skadade bilarna medan Attila Tassi och Rob Huff har också åkt på en rejäl sorti.
Tyvärr för Thed Björks del fick hans grupp mekaniker plåstra om framvagnen på sin Lynk & Co precis ett varv efter att säkerhetsbilen vek in i depån inför omstart, katastrofen inträffade halvvägs in i loppet då tävlingsledningen fått tilldela en Drive Through-bestraffning till tidigare tabellettan Jean-Karl Vernay och med tre varv återstår hade Nestor Girolami kört in i depån för att byta ut det skurna framdäcket p.g.a. grov blistering under hård acceleration, en lyckad avslutning på helgen bäddade för Norbert Michelisz som vann utan några allvarliga problem före Zengö Motorsport-kuggen Mikel Azcona och Esteban Guerrieri kompletterad podiet med en fin tredjeplats.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar