lördag 9 oktober 2021

En kultförklarad söndag anno 2005

Söndagen 9 oktober 2005 för mig är en speciell dag som alla racingfantaster brukar prata om, det handlar om det anrika långloppet över 1 000 km på Mount Panorama Bathurst, ett av fyra stora bilsportevenemang bortsett från de tre allra största (Le Mans 24 timmars, Indy 500 & Monacos GP), på Pole position står Craig Lowndes i sin Triple 8-trimmade Ford BA Falcon med Marcos Ambrose på motsatt sida om första led, Holden för hela slanten på både andra och tredje startled med Greg Murphy som fabrikatets bäste man på tredje ruta, på tipskupongen hade flera satsat på en HRT-seger från fjärde ruta eller blir det en överraskning i form av Tasman Motorsport-förarna högst upp på pallen, svaret får vi i de närmaste sex timmarna.

Varv 1 av 161: Lamporna har slocknat och racet är igång, bra start av Lowndes från första startruta när han håller Ambrose i Stone Brothers-bilen bakom sig mot första kurvan, där bakom gjorde Garth Tander en dålig inledning och tappade två placeringar; Skaife tog sig upp till en tredjeplats men föll ner till fjärde då han blev omkörd av Murphy under hård press in mot The Chase och Steven Richards i sin Castrol-sponsrade Holden VZ Commodore hänger bra med bland de fem bästa före Seton, Ingall och Whincup i bil #3.

Varv 2 av 161: När ledarna kompletterade loppets första varv har en incident precis inträffat efter utgången på Murray's Corner, Team BOC: s Brad Jones var inblandad i en krasch med fyra andra bilar i smeten, Jones krokade ihop med Greg Ritter i fabriks-Forden som i sin otur fått med sig gamle DTM-stjärnan Alain Menu och Garth Tander, från ingenstans dyker Tony Longhurst upp och körde rätt in i Jones BOC-sponsrade Ford BA Falcon.

Varv 5 av 161: På Conrod Straight har filmproducenterna från Network 10 kablat fina bilder från inuti ena frambromsen på Cameron McConvilles blåvita Garry Rogers Motorsport-bil, bromsskivan glöder i över tusen grader Celsius samtidigt som han gjorde en snygg omkörning på Glenn Seton.

Varv 7 av 161: I utgången på Reid Park smällde James Courtney sin HRT-bil i betongmuren, låg på en trettondeplats vid den tidpunkten och tyvärr är han ute ur leken.

Varv 14 av 161: Under reklamavbrottet på Network 10: s sändning är det rätt tid för franska TV-tittare att se ett varv runt Bathurst ombord med Cameron McConville på en sjundeplats bakom Russell Ingall med Seton och Whincup strax bakom.

Varv 19 av 161: Craig Lowndes tappade ledningen, trillade ner fartmässigt till en tredjeplats bakom Greg Murphy men i en närmare titt på hans Triple 8-kärra så vinglar bakvagnen fram och tillbaka, han tros ha kört in i muren på vänster sida efter lilla högersvängen före ingången på Sulman Park och meckarna i Roland Danes stall tog flera minuter att fixa problemet med hjullager och den förstörda bärarmen.

Varv 26 av 161: Vid ingången på Griffin's Bend gick Paul Dumbrell rakt fram efter kontakt med Mark Noskes rödsvarta bil trimmad av satellitteamet från Tom Walkinshaws imperium.

Varv 27 av 161: Greg Murphy tar över ledningen i Supercheap Auto-sponsrade Commodoren efter att ha kört förbi Ambrose som missbedömde bromspunkten in mot The Chase.

Varv 28 av 161: På Forrest Elbow blir Alain Menu i Larkham Motorsport-bilen påkörd bakifrån av Paul Morris som var alldeles för hård i sin körning, hans svarta Sirromet Wines-kärra fått jättelika skador i främre hjulupphängningen och blir näste man att bryta loppet.

Varv 30 av 161: Orsaken till dagens första period bakom säkerhetsbil riktas till Paul Dumbrell vars dag är förstörd, han stannade före uppförsbacken på Sulman Park, därefter hade Lowndes fått sin vindruta helt krossad och reprisbilderna visade att Dumbrells vänster framhjul var lös, sedan fick den studsa på dennes bagagelucka och rätt in i Craigs Triple 8-trimmade bil, garagearbetarna hade skurit bort rutorna gjorda av polykarbonat och gav sig ut längst bak i fältet.

Varv 33 av 161: Mellan Skyline och The Dipper blev Mark Noske som låg fyra påkörd bakifrån av Phil Scifleet som satt i förarsätet på bil #33.

Varv 39 av 161: Dale Brede i Team BOC-kärran med startnummer 12 blir träffad av en skenande bil vid The Chase, föraren i den skenande Tasman-bilen var nyzeeländaren Fabian Coulthard som tog över ärendet efter Tony D'Albertos stint.

Varv 42 av 161: Steven Johnson ute på sitt andra stint i DJR-Forden sponsrad av Westpoint Group körde om Todd Kelly som drabbades av grov understyrning i långsamma kurvor, Ambrose vars co-driver Warren Luff ligger fortfarande i ledning tillsvidare efter förarbytet.

Varv 45 av 161: Tidigare fick dansken Allan Simonsen i Autobarn-sponsrade bilen forsa rakt fram på The Chase, förstörde hela framvagnen inklusive sprucken oljetråg och kylare samtidigt som Paul Weel smyger sig förbi Warren Luff och upp i ledning.

Varv 49 av 161: F.d. Players Forsythe-föraren Alex Tagliani låste bromsarna in mot Murray's Corner och på nytt har säkerhetsbilen kallats ut.

Varv 57 av 161: Dags för ett varv ombord Todd Kellys röda HRT-vagn med nya bromsbelägg, värt att notera Todds ingång och apex vid The Chase är annorlunda jämfört med andra, han använde treans växel och lyfte på gaspedalen i utgången innan en kort raka och hårt på bromsarna mot Murray's Corner.

Varv 58 av 161: Brasilianaren Max Wilson tävlandes för Team Dynamik slängde sin vita Holden VZ Commodore i betongmuren på tvären ut ur Forrest Elbow och gjorde att bärarmen som länkar diffen med kardanaxeln knäcktes i två halvor.

Varv 65 av 161: Lee Holdsworth fick understyrt på sin Garry Rogers-trimmade Holden och fått lättare skador i karosseriet efter kontakt med barriären på samma ställe där Dumbrell blev knuffad av Mark Noske.

Varv 66 av 161: Holden Racing Team #2 ligger kvar bakom den ledande Stone Brothers-Forden som kilade in i depån och fyllde på mer bensin plus nya däck och bromsbelägg under gul flagg.

Varv 74 av 161: Från 295 km/h till 100 km/h på fyra sekunder kunde Jason Richards flåsa sin Tasman Motorsport-bil upp till en provisorisk sjätteplats förbi David Brabham vid The Chase.

Varv 76 av 161: Will Davison tros ha fått ett kast någonstans mellan Reid Park och McPhillamy Park, höger framhjul pekar åt fel håll och tyvärr får bryta loppet till stor besvikelse från lagkompisen Steven Johnson.

Varv 83 av 161: Ny omstart efter en kort stund bakom säkerhetsbilen sedan funktionärerna knuffade bort Alex Taglianis bil från sandfållan och nu är det fritt fram på långa vägar.

Varv 88 av 161: Jason Richards i Tasman-bilen såg Warren Luff gå på tvären ut ur första sväng och körde förbi Stone Brothers-trimmade Forden under acceleration mot Mountain Straight.

Varv 95 av 161: Skaife sätter nytt snabbaste varv innan nästa viktiga depåstopp, tre varv senare åkte han med absolut förvirring in via Team BOC: s läger.

Varv 104 av 161: Hans ärkerival Marcos Ambrose får dra på sig en Drive Through-bestraffning för kvarglömd säkerhetsdetalj, det sägs att Stone Brothers-föraren inte hade på sig skyddshuvan och ingenjören Paul Forgy bråkade med tävlingsledningen om händelsen; Ambrose via radio på Fast Lane säger att det där var det värsta skämtet han någonsin varit med om.

Varv 121 av 161: Ambrose är tillbaka i depågatan men den här gången får chefsmekanikern tag på reservhuvan och efter vad som egentligen är det sista långa depåstoppet börjar han genast vråla som en björn bakom ratten.

Varv 130 av 161: Todd Kelly från ledarposition lämnar över till Mark Skaife vid nästa service under grön flagg, Tasman-gänget gick ut ur depån före fabriksbilen med 30 kg extra bensin ombord.

Varv 138 av 161: Vid sista omgången depåstopp fick Dale Brede lämna över styret till tvåfaldige BTCC-mästaren John Cleland medan Steve Owen i en Britek Motorsport-trimmad Ford BA Falcon traskade försiktigt in i garaget p.g.a. en sönderslagen topplockspackning som fick oljetemperaturen att vara jättehög och vattentemperaturen under fryspunkten.

Varv 141 av 161: Jason Richards förlorade ledningen när den erfarne HRT-stjärnan Skaife använde bromsarna bättre vid The Chase och förstaplatsen var hans för resten av dagen.

Varv 142 av 161: Den andra Perkins Engineering-bilen som kördes av Matt Coleman och Christian D'Agostin har lagt av, motorhaveri uppför Sulman Park är orsaken till varför det krävs minst två varv bakom säkerhetsbil.

Varv 145 av 161: Racet startas om med bara sexton varv kvar till målflagg; Skaife ligger bra till i ledning men hamnar i katt och råtta-lek med Jason Richards i Tasman-bilen flåsandes där bakom, Steve Ellery i den andra Triple 8-bilen trea, emellan honom och Greg Murphy låg Mark Porter i Team Dynamik-kärran, på väg uppför The Cutting uppstår kaoset.

Marcos Ambrose blir trängd av Greg Murphy och höll nästan på att klättra uppför betongmuren med bakvagnen först, först nu är banan blockerad men ett par bilar lyckas tråckla genom vraket för att undvika en potentiell röd flagg, därefter börjar det verbala bråket mellan Ambrose och Murphy; de här två hyser agg mot varandra om vems fel det var vid själva incidenten, andra bilar inblandade i trafikstockningen inkluderar Phil Scifleet vars vindruta saknas och Mark Winterbottoms Orrcon-sponsrade BA Falcon fick sin bakvagn förstörd; Cameron McConville i bil #34 körde vidare utan stora plåtskador.

Varv 152 av 161: Med cirka tio varv kvar av långloppsklassikern är det bara att lyssna och njuta av Holden V8: an bröla i hög fart ombord Mark Skaifes HRT-bil.

Varv 161 av 161: 2005 års upplaga av Supercheap Auto 1000 kultförklaras av en anledning, en sensationell men viktig seger för HRT när Mark Skaife nådde legendstatus med karriärens femte seger på Mount Panorama, hans lagkompis Todd Kelly firade sin 26-årsdag högst upp på pallen och därmed säkrar fabrikatets sjunde raka seger, Tasman Motorsports radarpar Jason Richards och Jamie Whincup briljerade med deras bästa resultat sedan de tog podiet i genrepet för drygt en månad sedan och Triple 8: s andralag med Steve Ellery och Adam Macrow räddade teamägaren Roland Danes dag med en tredjeplats i resultatlistan.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar