En av bara två tävlingsbilar som vann klassikern över 1 000 km på Mount Panorama har nått marknaden, en bil vid kodnamn HRT 045 har varit en signifikativ del inom australiensisk bilsport och kommer så småningom bli såld av en privat bilsamlare enligt en artikel som skrevs av V8 Sleuths grundare tillika bilhistoriker Aaron Noonan.
Sakta men säkert hade bilhistorikern bekräftat via källor att Mark Skaifes mästerskapsvinnande Holden VX Commodore som konverterats till en VY för att möta Project Blueprint-regeln lär kosta miljontals kronor i ingångspris efter skatt, alla dokument återfinns på en stor folder och för att förstå dess fina historia bakom kulisserna har denna röda HRT-bil vunnit tjugo race, två långloppstitlar och lika i antalet mästerskapstitlar mellan 2001 och '02; den forne V8-stjärnan behöll sitt ögonsten hemma efter att ha avslutat sin karriär och sa under en podcast för två år sedan att bilen var på väg att säljas inom en snar framtid men nu är försäljningen aktuell trots flera rykten på vad som hade hänt med vagnen sedan dess.
När nyheterna om Skaifes gamla tävlingsbil till salu spreds på olika forum hade HRT-legendaren numera V8 Supercars expertkommentator berättat en fin story om sin "Pride & joy" i Mount Panorama anno 2002 på mästerskapets officiella webbsajt, det sägs att på slutvarven fick en del plastpåsar sugas in i bilens kylarintag p.g.a. kastvindarna sydvästlig riktning, med 34 varv kvar av racet tvingades Craig Lowndes och Neil Crompton i Double Zero Motorsport-trimmade Forden bryta när oljetrycket sjönk sedan en plastpåse satt fast på vänster sida om kylarintaget, innan målflagg kunde Mark för det första åka förbi Steven Richards tävlandes för Perkins Engineering och i kolumnen uttryckte den f.d. fabrikschaffisen att det fanns en nollställningsknapp på instrumenteringen, senaste gången han läste de kritiska siffrorna var vattentemperaturen otroligt högt, 117 grader Celsius för att vara exakt, fortsatte trycka på knappen uppför Sulman Park innan man når Skyline och Forrest Elbow medan lagets tekniske direktör och resten av gänget beordrade honom att dra ner på varvtalet men Skaife använde lite omvänd psykologi bakom ratten, han stampade på gaspedalen vid de tio nervkittlande varven innan han försvarade långloppsvinsten från 2001 med sin gamla radarpartner Jim Richards.
Craig Kelly den f.d. växellådsmekanikern hos HRT var den som kom på idén att ge hans Holden VX Commodore chassinummer 045 ett bra smeknamn, han kallade henne "Den gyllene flickan" och fått veta hur han fått karosspanelerna att se ut som ny från fabriken efter konvertering till en VY enligt Project Blueprint-regeln från och med tävlingssäsongen 2003.
https://www.supercars.com/news/championship/20-years-on-skaifes-bathurst-breakthrough-for-holden/
https://www.v8sleuth.com.au/skaife-hrt-golden-child-commodore-to-hit-the-market/
https://www.supercars.com/news/championship/skaife-on-his-2002-bathurst-1000-golden-child-win/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar