En vecka efter vistelsen i Autodrom Most så flög VM-cirkusens förare och personal till Pau i sydvästra Frankrike men på en annorlunda anläggning, stadsbanan tillhör världsarvet men säsongens sjätte deltävling gör sin direkta entré i den smala och kuperade Pau Arnos-banan, fansen är jättelyckliga över att Frankrike har återvänt i VM-kalendern sedan 2016 då man hade en premiäromgång på Circuit Paul Ricard och journalisterna pekade ut Audi och Cupra som potentiella vinnare efter att man presenterade en uppdatering av olika fabrikats viktkompensationer enligt BoP-regeln.
https://www.touringcartimes.com/2021/10/14/weight-cupra-less-weight-honda/
https://www.touringcartimes.com/2021/10/14/will-pau-arnos-provide-12th-winner-12-races/
Lördagen dominerades helt och hållet av Cyan Racing och deras viktigaste spelare Yvan Muller; den fyrfaldige världsmästaren i standardvagnar såg till att Pole position var hans framför hemmapubliken i Pau-Arnos, försprånget mellan veteranen och landsmannen Vernay låg på två tiondelar när de fem bästa efter Q2 hade tagit sig vidare till en lika dramatisk Super Pole shootout, fem minuter in i Q1 kraschade Gilles Magnusson ganska hårt och passet startades om efter femton minuters reparation av räcket vid sidan om banan.
Cuprorna trimmade av Zengö Motorsport fick det problematiskt med 20 kg extra barlast, varken Mikel Azcona eller Rob Huff inte fått bättre driv ur sina bilar gentemot ALL-INKL Internationals bilar som hade bättre setup i bakvagnen, belgaren Magnussons dag gick från dåligt till värre sedan domarkåren straffade honom för att ha hindrat Jordi Gené och flyttas ner tre placeringar, samma utgångsläge fast allvarligare för Shell Helix Racings Santiago Urrutia; han också fått en sträng reprimand av domarna men den här gången fem placeringars nedflyttning då han inte gett en bakomvarande bil väjningsplikt.
https://www.touringcartimes.com/2021/10/16/yvan-muller-claims-first-pole-position-year-pau-arnos/
https://www.touringcartimes.com/2021/10/16/gilles-magnus-receives-grid-penalty-race-1/
https://www.touringcartimes.com/2021/10/16/santiago-urrutia-handed-grid-penalty-race-1/
Sviten på antalet olika vinnare har brutits redan igår morse när Race 1 avgjordes på det mest makabra viset, Comtoyou Racing-chauffören Frederic Vervisch körde hem segern i omvänd ordning från ögonblicket då lamporna släckte ända in till målflaggan här på den tekniskt krävande Pau-Arnos utanför stadens centrum, svenskt på podiet i form av Thed Björk som andre man bakom belgaren och Gabriele Tarquini höll sig kvar på en tredjeplats före de båda argentinska förarna i ALL-INKL International men mycket har snackats om kaoset efter start.
Tiago Monteiro fick ett kast av Yann Ehrlacher efter sluttningen nedför första S: et, rammade baklänges in i räcket och tvingades bryta ganska omedelbart, säkerhetsbilen kallades ut direkt och mer skulle det tillkomma, franske Lynk & Co-föraren Yvan Muller retirerade sin bil i garaget med misstänkta skador på fjäderbenet höger fram efter att ha blivit påkörd av Attila Tassis Honda, cirka ett varv efter omstart hoppade Jordi Gené över betongkanten lite för hårt, det gjorde att spanjorens bil fått ryka vänster bak och hade inget val än att bryta p.g.a. just en del av Cuprans Watts-länk som knäcktes itu, även teamkollegan Rob Huff drabbades av exakt samma problem fast på det tionde varvet.
https://www.touringcartimes.com/2021/10/17/frederic-vervisch-claims-lights-flag-win-pau-arnos/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar