Inför lejonmärkets comeback till långloppsracingen nästa år kommer jag blicka tillbaka till hur dem lade grunden till stora framgångar dag in och dag ut, jag vet att LMHy eller Hypercar är deras senaste kapitel och idag kommer jag skriva ett utdrag ur dailysportscar.com om de tidiga åren i Peugeots långvariga berättelse i Sarthe-regionen.
Biltillverkaren baserat i Sochaux har skopat fram en mängd med stora titlar i bagaget, vunnit Indy 500 tre gånger inklusive mästerskapstitlarna i standardvagnar, Spa 24 timmars tre år i rad med en 306 GTi-6, fem konstruktörstitlar i rally-VM, förar- och konstruktörstitel i rallycross, sju segrar i Dakar-rallyt, tre Pikes Peak-titlar med världsrekordtiden för bensindrivna bilar och spenderat ett par år som motorleverantörer till tre olika F1-stall men deras rekord inom sportvagnsracing är långt ifrån en bra matchbild.
Peugeot tävlade för första gången på Le Mans redan 1926 med två stycken specialbyggda Type 174 Sport, båda blev uteslutna ur loppet och bara Bentley var först att smaka på direkt succé i de första upplagorna av Le Grand Prix d'Endurace som det hette förr i tiden, över ett årtionde senare såg publiken tre klarblåa Darl-Mat på entrélistan genom att producera deras första fina slutresultat och under efterkrigstiden hade produktionsbilen 203C brutit loppet medan 1954 års respektive 1955 års upplaga nått dystra rubriker, speciellt när katastrofen inträffade på start och målrakan, mer än tio år senare var Peugeotmotorn tillbaka men i en strömlinjeformad SP66 mejslad av Charles Deutsch; båda gångerna hade ekipaget kastat in handduken 1966 respektive '67.
Det stegrande lejonets lyster och glans låg i designgurun Gérard Welters händer när han och en gammal anställd i designavdelningen Michel Meunier grundat WM som är en förkortning av duons första bokstävers efternamn, mellan 1976 och 1989 hade WM stått för tio Topp 15-placeringar med klassegern som tillägg 1979 med Jean-Daniel Raulet, Max Mamers och Serge Saulnier som senare arbetat inom Peugeot Sport som förbundskapten vid sidan om Michel Barge under modell 908: s första utvecklingsår, modell P79/80 slutade fyra sammanlagt årgång 1980 med Guy Fréquelin och Roger Dorchy men åtta år senare hade Gérard Welters bolag stått för en världsomvälvande hastighetsrekord som fick regelverksmakarna att slå klubban i ett domstolsärende, att bryta sig in i 400-vallen var signalerat som ett tydligt meddelande till fabriksteamen (Jaguar & Porsche) och deras försök att stoppa höghastighetens evolution, idag har toppfarten 405 km/h eller 112 m/s varit en mantra i mellanklassbilen Peugeot 405: s succé, V6: an med dubbla turbo utvecklade 920 hästkrafter enligt en insiderrapport och vem kunde tro att Roger Dorchy var mannen som utförde uppdraget att sätta högsta toppfarten på hela Mulsannerakan innan bilen fått stopp på det 59: e varvet.
http://www.dailysportscar.com/2021/07/06/peugeots-le-mans-history-part-one-early-years.html
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar