Brittiska firman The Little Car Company hade i somras pratat med Mattia Binotto från Ferraris F1-stall att återskapa en känd racerbil från sent 50-tal och tidigt 60-tal i 65 procents skala, på pappret så ser den lik originalet men mindre i längd, bredd och mankhöjd och namnet Testa Rossa J används som reproduktion till det Le Mans-vinnande 250 Testa Rossa även om utvecklingen gjordes via ritningar från prestigemärkets nostalgiavdelning.
Istället för en stor skönsjungande V12: a sitter en elmotor på 4 kW monterad vid bakaxeln, batterierna har en kalkylerad räckvidd på 90 kilometer med toppfart på 45 km/h, bilens cockpit är lite smalare än originalet men behåller de klassiska mätarna på instrumentbrädan, i mitten finns Manettino-vredet där användaren väljer mellan fyra olika körlägen (Nybörjarnivå, landsväg, Sport och Race), som officiell produkt licensierad av Scuderian är detta en hyllning till världens vackrast utsmyckade tävlingsbil och konstrueras i 299 exemplar.
Trots lite historia åt ena hållet så döljer sig en del moderniteter underifrån, till exempel bromssystemet från Brembo, justerbara stötdämpare från Bilstein och sportpedaler hämtade från superbilen F8 Tributo, Testa Rossan i mindre skala är avsedd för barn mellan 12 och 16 år och på tal om ingångspriset är det fullkomligt dyrt, sexsiffrigt utan frakt och tillval enligt en kolumn från svenska biltidningen Teknikens Värld.
https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/ferraris-forsta-elbil-en-jattedyr-leksak/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar