fredag 12 november 2021

Gedigen fakta om oklara utsläppssiffror

I mitten av september månad fällde Volkswagens VD Herbert Diess några samhällskritiska kommentarer om förnybar energi kan vara bättre än fossila bränslen eftersom pressen är jättelikt när flera bilfabrikat försöker snabba på processen att ställa om från bensin och diesel till eldrift men i samband med bilsalongen i München sker ett missöde, miljöproteströrelsen Greenpeace vars aktivister höll på att angripa Volkswagens ledning och bidra till klimatkrisen som direkt stöt under ett brandtal, i samma veva uppger VD: n att han adderade energimixen med kol även om elbilen inte är en problemlösare.

"Tänk på till exempel Polen. De har 900 g koldioxid/kWh så en elbil är rätt meningslös", sade Volkswagens VD i en kort intervju med Dagens Nyheters finanskorrespondent.

De fingerade utsläppssiffrorna som VW: s högsta chef hänvisade till framgår inte och felaktigheten visar sin rätta identitet i uppgiften att elbilar är giftigare än bensindrivna fordon om de laddas med elektricitet från kolkraftverk, motbevisningen har studerats enligt en graf som publicerats av miljölobbyisterna T&E.

Tidigare studier visar att en elbil som byggs på ett tufft arbetsklimat och sedan körs på fossil elektricitet i Polen släpper ut 22 % mindre koldioxid än en dieseldriven vagn och 28 procent mindre än en bensindriven bil och scenariot tyder på en god anledning som gör elbilar mer miljöeffektiv än någon av de fossila fordonen, biologen Florian Knobloch från universitetet i Nijmegen gav en annan syn på det hela, han sa enligt ett uttalande att idén om elbilar som tydligen ökar koldioxidutsläppen är bara en myt, forskare från hans innersta krets förde många diskussioner kring detta även om många felaktiga siffror har uppdagats de senaste veckorna.

https://www.vibilagare.se/nyheter/vw-chefens-tveksamma-uttalande-om-elbilar

https://www.dn.se/ekonomi/bilindustrins-sista-klimatstrid/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar