fredag 26 november 2021

Långloppskategori hänger löst

Till er som gillar att läsa kolumner och titta på direktsända lopp i FIA WEC har de dystra nyheterna om en specifik kategori i mästerskapet hängt sig lös efter årets upplaga av Le Mans 24 timmars och det handlar om framtidsplaner i produktionsklassen GTE Pro.

Att förlora ett par fabriksteam vid flera tillfällen varit stora rubriker de fem senaste åren, däribland BMW som avgick hastigt efter säsongen 2018/19, Aston Martin lämnade scenen efter fjolårets triumf i Sarthe-regionen, Ford avslutade sitt fyra år långa program redan 2019 i samband femtio års jubileum av fabrikatets senaste seger i prototypklassen 1969 medan Porsche och Ferrari håller på att lämna sina uppdrag i produktionsklassen för att satsa vidare med övergången till LMHy respektive LMDh år 2023.

Richard Mille från FIA: s långloppskommitté sa att GT-bilar fortsätter vara en viktig parameter både internationellt och inom ramen av ACO: s regelverk, med mycket diskussioner om GTE Pro respektive GTE AM: s framtid kan årgång 2023 vara rätt läge att avveckla båda kategorierna med anledning av de dyra utvecklingskostnaderna men från och med våren 2024 kommer en ny klass vara baserat på GT3-regeln att implementeras, många år efter att regeln först sågs internationellt på Nürburgring 24 timmars anno 2011.

https://fr.motorsport.com/wec/news/avenir-gt-24h-mans-gt3/6650835/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar