Tidigt i höstas fick WSC-gruppens ordförande Marcello Lotti vara stolt över hur man hade uppnått målet att sälja över 1 000 bilar inom loppet av sju år sedan TCR-kategorin infördes våren 2015 med uppdrag att reducera kostnaderna som fabriksteamen i standardvagns-VM mäktade till år efter år.
"Det är imponerande siffror som visats sedan införandet skedde några år tillbaka och enligt färska bevis kan en nyetablerad standardvagnskategori vara billigare att utveckla än de stora mästerskapen och först då är det rätt läge att prata om större framgångar", sa Marcello Lotti enligt intervju.
Sedan 2015 har totalt 1 060 tävlingsbilar producerats från femton olika fabrikat, de segerrikaste kommer från Volkswagenkoncernen (VW, Audi & Seat) respektive Peugeot, Honda och Hyundai, nyast bland bilmodeller är den senaste generationens Audi RS3 LMS med introduktionen av Toyotas första TCR-bil från och med 2022 när WSC-gruppens tekniska departement åkte till Oulton Park för att se hur Corollan i BTCC-skrud fungerade innan bygget tar en rejäl vändning.
Enligt Marcello själv har succén inte tynat ner sedan den hemska epidemin lamslog hela nätverket, trots detta har antalet konstruerade bilar och registrerade förarproffs ökat markant, statistiken säger att 146 förare har vunnit ett eller flera race i tretton olika bilmodeller och det är därför som TCR-serien i både internationell och regional nivå ger likvärdiga möjligheter till olika typer av vinnarskallar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar