I en undersökning som gjorts av Green NCAP den senaste tiden hade organisationens utvärderare Aleksandar Damjanov listat ut vilka bilar som fått höga respektive låga poäng i kedjan, för drygt ett år sedan var elbilarna bättre än dieslarna i betyg medan Sveriges mest sålda laddhybrid lämnade in ett sämre betyg p,g.a. höga ammoniakvärden.
Före månadsskiftet september/oktober 2021 avslutade Green NCAP ett viktigt testomgång med många goda anledningar, det bästa exemplet leder till varför Mazda 2 med 1.5 liters trecylindrig bensinmaskin lämnade testcentret med god självförtroende bland nybilsägare, enligt Vi Bilägares kolumnist Erik Söderholm hade kommentarerna om orsaken till höga poäng var ganska simpel, det sägs att småbilar är kompakt i dimensionerna och väger lättare än de flesta fordon i marknaden (herrgårdsvagnar, sedaner & crossovers) men kunde ha fått ytterligare en poäng om partikelfiltret var fabriksmonterat från start.
Högst upp på listan hamnar tre bilar med förnybar energi, sex andra bilar har fått medelmåttiga 3,0 där man inkluderar den senaste generationens Peugeot 208, tyvärr är det klart och tydligt att fem SUV: ar hamnar i bottenskiktet, däribland Land Rovers bästsäljare Discovery och dess konkurrent Volvo XC60 som fått bakläxa till följd av allvarligt höga utsläpp av ammoniak, lägg till också Skoda Fabia som klarade sig undan en befarad återfall.
https://www.vibilagare.se/nyheter/smutsigaste-och-renaste-bilarna-mazda-far-berom
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar