Det Internationella Bilsportförbundet (FIA) i somras hade offentliggjort hur VM-kalendern i långlopp anno 2022 kommer se ut i takt med konkurrensen från olika fabrikat i högsta klassen Hypercar då bilar enligt LMHy-regeln körs tillsammans med de billigare LMDh-bilarna när tekniska reglementet från varsin verksamhet (FIA respektive IMSA) slås samman.
Högsta chefen i FIA: s långloppskommitté Richard Mille sa att sex deltävlingar på nio månader i tävlingskalendern är en ideal lösning sedan beslutet att lägga Kyalami 6 timmars på hyllan mötte stor kritik p.g.a. pandemin, följande schema börjar redan i mars månad 2022 med två testdagar i Sebring innan man kickstartar på allvar 1 600 km-loppet veckan därpå, efter en två månader lång uppehåll är det återigen dags att ta på sig de brandsäkra plaggen och möta Spas berg- och dalbana i det klassiska racet på sex timmar som genrep till Le Mans uppe på sitt 90: e upplaga, med sommarvärmen åt ena hållet så väntar Autodromo Nazionale di Monza för nyckelfigurerna i serien innan man avslutar säsongen med höstens stora höjdpunkter, Fuji Speedway i början på september och finalen arrangeras på Sakhir i Bahrain.
För mig som stor beundrare av långloppsracing är jag väldigt glad att Peugeot återvänder till disciplinen som gav många fina minnen som fabriksteam sedan 2011, lejonmärket baserad i Sochaux fick tidigare anställa sju förare varav två danskar i uppdrag att försvara det nordiska intresset då LMP1-klassen var på högsta rang.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar