tisdag 30 november 2021

VM-säsongen 2021 nådde sitt klimax

Sochi Autodrom är spelplatsen i TCR-VM: s finalomgång anno 2021 med en nagelbitare som avgör poängskörden i titelkampen mellan två franska förare som kör för olika stall, det handlar om regerande världsmästaren Yann Ehrlacher som siktar på att försvara guldet och landsmannen tillika antagonist från Franz Engstlers stall Jean-Karl Vernay tillsammans med Frederic Vervisch och Esteban Guerrieri.

I den senaste raden av nyhetssvep som publicerats av touringcartimes.com hade Honda och Cupra dragit ner på viktkompensationen i order om en bättre setup som passar till anläggningens tekniska svårigheter, stallcheferna från varsitt läger Dominik Greiner och Zoltán Zengö uppmanat sina bilmekaniker att ta bort tjugo respektive fyrtio kilo ur deformationszonen där baksätena på en vanlig personbil skulle sitta medan Hyundai och Lynk & Co fortsätter att utöka siffrorna enligt BoP-regeln, Lada gör VM-comeback sedan man senast tävlat som fabriksstall 2016 och under satellitteamet RC Competitions regi året därpå men äntrar scenen som tyngsta bil då dess totala tjänstevikt gick på uppemot 1 365 kg, för att förstå sidoeffekten till detta så är 60 kilos kompensations rätt mycket även om man lade till ytterligare 40 kg p.g.a. att man inte hade Magneti Marellis omborddator under motorhuven.

https://www.touringcartimes.com/2021/11/23/weight-break-cupra-honda-lada-will-run-heaviest-sochi/

https://www.touringcartimes.com/2021/11/25/can-vervisch-guerrieri-beat-ehrlacher-2021-wtcr-crown/

Finalomgångens kvalpass slutade ganska jämnt efter en hårfin Super Pole-shootout med inslag av duggregn och kulingvindar över tävlingsbanan runt Sochis Olympiska park, förarna tvingas välja fritt mellan intermediates och shallow wets genom hela Q1 och Q2 men i slutfasen kom resultaten som skulle rigga hela titelscenariot.

Yann Ehrlacher var den som stod emot trycket att köra med slicks fram och shallow wets bak, hans flygande varv räckte bara till en femte startplacering vilket är mer än 1.3 sekunder långsammare än anmälningstiden han satt under Q2, näste man ut var Natanael Berthon ombord sin Comtoyou-trimmade Audi RS3 LMS och hade fördelen genom användning av ett skrubbat set slicks, han åkte snabbare än landsmannen efter målgång men veteranen Yvan Muller visade framfötterna med en annorlunda setup som gör att bakre hjulupphängning mjuknar upp vid inbromsning mot 90 graderskurvorna på slutsektorn och hans tid räckte till Pole position inför söndagens tävlingar, med sig i första led har han Mikel Azcona och Nestor Girolami blev senare trea trots en bättre sista mellantid.

https://www.touringcartimes.com/2021/11/27/yvan-muller-grabs-pole-sochi-season-finale/

Tyvärr tvingades Tiago Monteiro lämna återbud p.g.a. allvarlig magont medan kulingvindarna och ösregnet svepte över Sochi Autodrom, i det första racet gjorde Jean-Karl Vernay en kanonstart från andra ruta men belgaren Gilles Magnusson tog tillbaka ledningen in vid första bromspunkten mot kurva 2, säkerhetsbilen kallades ut med omedelbar verkan för att bärga Esteban Guerrieris Honda Civic Type-R efter att ha frontalkrockat med däcktraven i ett försök att ta sig förbi Frederic Vervisch.

Loppet startades om med tillägg på två extra varv i tävlingsdistansen och Magnusson försvarade sig från Vernays attack direkt efter omställning till grön flagg men fransosen hade en bättre utgång ur lilla vinkeln som leder in mot långa vänstern i hög fart och Vervisch tappade så småningom tredjeplatsen till Rob Huffs fördel, ett varv senare kunde 2012 års världsmästare tillika fjolårets titelhållare i STCC låta Mikel Azcona snegla förbi och dramatiken fortsatte med vindrutetorkarna på Vernays bil som ställde oreda i kampen om VM-titeln, längre fram i tiden har Mikel Azcona säkrat en hårfin vinst i vätan före Jean-Karl Vernay och Frederic Vervisch; Cyan Racings Yann Ehrlachers sjätteplats räckte ju till att försvara VM-bucklan genom att hålla Attila Tassi bakom sig och Thed Björk gick i mål som en klen tia.

https://www.touringcartimes.com/2021/11/28/mikel-azcona-wins-sochi-yann-ehrlacher-2021-champion/


Kaoset i Sochi slutade riktigt makabert för de flesta men för Zoltán Zengö ansvarig för sitt självbetitlade stall har helgen varit millimeterperfekt; Rob Huff avslutade VM-säsongen 2021 med att stå högst upp på pallen efter att ha sett Yvan Muller dra för mycket hjulspinn i samband med starten, rakt efter att bilarna rundade de fyra första kurvorna stod Gilles Magnussons Audi lite dumt till vid depåutfarten, det sägs att belgaren kolliderade med Tassis Honda och på samma veva hade Santiago Urrutia drabbats av en brusten länkarm efter att ha krokat ihop med Luca Engstlers bil.

Racet återupptogs men dramat fortsatte när Yvan Muller körde rakt in i spanjoren Azconas Cupra, det där har inte hänt sedan Didier Pironi rammade Alain Prosts bil på träningspasset inför F1-helgen i Hockenheim 1982 och Mikel Azcona sa att han kände sig riktigt besviken och riktat en pik åt veteranen som förstörde hans helg, en annan gubbe som kört standardvagnar på väldigt länge nämligen Gabriele Tarquini vars väg till poäng innan han hänger hjälmen på troféhyllan också grusats sedan hans bromsar slutat fungera korrekt efter att ha blivit påkörd av Jordi Gené på det åttonde varvet av tretton.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar