Fransk-italienska koncernen Stellantis samarbete med Daimler fick många tidningsprenumeranter över hela Europa att höja ögonbrynen, allt började med företaget ledd av Ola Källenius fått sluta ett avtal med Automotive Cells Company med mål att äga 33 procents sparkapital och ge resten till petroleumbolaget Total Energies och det primära ledordet säger till viss del att batterifabrikerna byggs i olika ställen (Frankrike respektive Tyskland), något som den vänsterliberala regeringen på Förbundsdagens kammare höll ett extra öga på när Europa försöker konkurrera med faciliteterna från Fjärran Östern.
Mellan maj och juni 2021 presenterade Carlos Tavares från Stellantis i koncernens budgetreform en jättesatsning på elbilsbatterier, de nyare eldrivna fordonen skall ha en total räckvidd på 800 km som klarar snabbladdning på upp till 3.2 mil/minut, från och med våren 2026 är det rätt läge för dem att presentera batterier ur återvunna kretskort som vanligen återfinns i USB-minnen.
För att nå ett klimatneutralt mål kommer ACC: s investeringsprojekt ha två viktiga krav, man spenderar ungefär sju miljarder Euro med fabriksenlig kapacitet på minst 120 GWh i kontinenten mot slutet av 2027, bolagets franske VD Yann Vincent uttryckte i ett pressmeddelande från Teknikens Värld att komplettering av battericellers utveckling ska drivas fram när en nybildad campus i Stuttgart grundas och tar form redan juni 2023, affärspotentialen visar sitt förtroende genom en produkts konkurrenskraft med strävan att bidra till en bättre ekonomisk tillväxt och hållbar framtid.
https://www.vibilagare.se/nyheter/mercedes-och-stellantis-bygger-elbilsbatterier-tillsammans
https://teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/mercedes-och-stellantis-ska-gora-battericeller-ihop/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar