fredag 5 november 2021

Olyckan som kostade Lister segern

Söndagen 21 september 2003 på Oschersleben var den åttonde deltävlingen av FIA GT-serien på väg mot sitt slut, det tre timmar långa uthållighetsloppet har nått sitt antiklimax cirka en halvtimme före målflagg, under nästan hela säsongen hade BMS Scuderia Italia dominerat mästerskapet men i två raka helger vid säsongens andra hälft fick konkurrensen bryta det helröda övertaget genom Porsches skrällseger på Spa 24 timmars respektive Lawrence Pearces stall som revanscherade sig i småländska Anderstorp efter en avåkning som drabbade mästerskapsledarna.

Jag såg hela racet som elvaåring på Eurosport och jag kände mig skärrad när Philippe Alliot klarade sig oskadd efter att ha blivit knuffad av Jamie Campbell-Walter och rätt in i betongmuren, föraren stegade ur sin blåa Dodge Viper GTS-R men framvagnen var så pass allvarligt skadad att den svetsades om inför nästa race som körs i Estoril, därefter blir han intervjuad av Eurosports garagereporter och mitt i det interna snacket ger den frustrerade fransosen en varningsgest till mannen ombord sin Lister Storm GTL.

"Vad som hade hänt är... (gestikulering). Detta är jätteirriterande, för det första blev jag kapad bakifrån efter starten, i nästa skede fick jag släppa förbi Listern på raksträckan, låg kvar på vänster sida om ideallinjen och i 260 knyck så svängde han in på mig och frontalkrockat i projekterad fart. Det låter självmordsbenäget får man väl säga, jag ska ju lämna in en protest ifall hans tävlingslicens blir indraget, min bil är kvaddad och tur att jag inte har gjort illa korsbandet", sa en otroligt arg Philippe Alliot när säkerhetsbilen kallades ut.

Efter racet tvingade Festina Racing att lämna in en reklamation till domarkåren om Campbell-Walters förargelseväckande beteende i kampen om mästerskapstiteln, rättsskiparna var eniga om beslutet och mindre än en kvart efter prisceremonin står det klart att bil #14 diskvalificeras i efterhand och ger bort Lister Racings andra raka seger för säsongen till BMS Scuderia Italias fördel med Tomas Biaggi i huvudrollen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar