måndag 15 november 2021

Skillnaden mellan gasol och bensin

För snart 30 år sedan fick LPG eller på franska "Gaz de pétrole liquéfié" vara en revolution bland bilägare runtom i Europa eftersom det kostar hälften så mycket jämfört med vanlig blyfri 95: a eller diesel, med etanolens höga förtroende mellan 2003 och 2012 har flera parlamentariker höjt ögonbrynen när gasolen fått se sig konkurrera med andra förnybara bränslen, ta till exempel HVO-dieseln vars entré på svensk mark år 2015 vunnit flera budbilsägare enligt vissa undersökningar och vätgastekniken tog flera år att utvecklas i ett försök att stoppa all försäljning av fossila bränslen från och med angiven period.

Gasen består av propan och butan, fördelningen mellan de olika kemiska föreningarna är ganska simpel med små undantag oavsett vilket land man pendlar i, här i kyliga Sverige kan en hög andel propan vara anpassningsbar men i Algeriet däremot är det bättre att fördela gasindelningen med 18 % propan och till allra högsta grad 82 % butan eftersom klimatet är varmare för på somrarna kan dagstemperaturen överstiga 40 grader Celsius.

Generellt är gasolen ett rent bränsle till viss del, det ger 20 procent lägre koldioxidutsläpp medan utsläpp av kväveoxid respektive kolmonoxid är på absoluta nollpunkten, i förenklad språk är gasolen fortfarande bra nyheter då en motor som går på LPG förorenas mindre invändigt än bensindrift tack vare att oljan inte tynar ut även om gasen är torkad.

Här är en utbildningsfilm från Peugeot om gasoldrift anno 1997


Jonny Smiths inslag om huruvida gasoldrift är bättre än vanlig bensin


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar