måndag 8 november 2021

Produktiva dagar i paddocken

Tävlingssäsongen 2021 i TCR-VM är nu på väg mot ett dramatiskt klimax när förare och personal sammanstrålar på en nyligen modifierad Adria Raceway som en gång hade arrangerat DTM mellan årgångarna 2003, '04 & '10.

Nyheterna kring BoP-regeln visade sig att Audi vars nya RS3 LMS får sin minsta tillåtna vikt reducerad enligt ett diagram som fastställts av WSC-gruppen och i sin tur minskat markfrigången med tio millimeter jämfört med föregående deltävlingen på fransk mark.

https://www.touringcartimes.com/2021/10/29/weight-ride-height-reduction-new-audi-rs-3-lms/

Sent i fredagseftermiddagen meddelade veteranen tillika dubbla världsmästaren Gabriele Tarquini att han lägger hjälmen på hyllan efter en lång och framgångsrik karriär, med de tuffa åren i formelbilar bakom sig var han en kultförklarad figur som standardvagnschaffis med en relation till Alfa Romeo sedan startskottet i Superturismo Italia innan han vann BTCC-titeln 1994, flera år efter korta sejouren med Honda var Gabriele återigen en trogen Alfisti genom att slå Jörg Müller med bara en poäng anno 2003 i Europamästerskapet, stannade kvar hos fabrikatet i Arese utanför Milano innan Jaime Puig värvade honom till Seats fabriksstall inför VM-säsongen 2006 och framåt med karriärens första VM-titel fast i dieseldrift 2009, efter en andra stint hos Honda respektive lånekontraktet med Lada och sabbatsåret är TCR-VM: s jungfruresa fullbordad genom att säkra ännu ett mästerskapsbuckla i trofékabinetten.

I Touring Car Times officiella webbsajt finns det mycket information kring Gabrieles avslutning på en fantastisk karriär med bara två deltävlingar att återstå med hyllade ord från standardvagnskommitténs ordförande Alan Gow respektive Hyundais förbundskapten Andrea Adamo:

https://www.touringcartimes.com/2021/11/05/gabriele-tarquini-calls-time-racing-career/

https://www.touringcartimes.com/2021/11/05/gabriele-tarquini-praised-touring-car-colossus-retirement-announcement/

https://www.touringcartimes.com/2021/11/05/hyundai-impossible-state-tarquinis-impact/

Världsmästerskapet i standardvagnar är tillbaka på italiensk mark sedan man senast besökt Autodromo Nazionale di Monza våren 2017 till er som hejat på Volvo i TV-soffan, här på Adria Raceway däremot har de båda fria träningspassen växlat ledarposition mellan Audi, Hyundai och Lynk & Co med först Gilles Magnusson på första följt av Norbert Michelisz i det andra passet, lördagens kvalpass var en besvikelse för Gabriele Tarquini som nyligen förtidspensionerar sig innan finalen i Sochi, bromsproblem i den kuperade anläggningens kurviga parti förstörde hans väg till minst en plats bland de tio bästa, Zengö Motorsport fortsätter få det svårast tänkbara scenariot genom bara en femtondeplats för 2012 års VM-guldmedaljör Rob Huff medan Mikel Azconas blytunga insats kantades av en felaktig inställning på framhjulens lutningsvinkel, d.v.s. fyra graders negativ camber.

Tre av fyra bilar trimmade av Cyan Racing gjorde sällskap med två Audin från Comtoyou-stallet i en rafflande Super Pole-shootout, det skiljde fem tusendelar mellan Frederic Vervisch och Thed Björk när de satte sina flygande varv och då slog tabellettan Yann Ehrlacher till på bästa sätt, fransmannen klämde sig in på Pole position med mer än en och en halv tiondel före belgaren och bättre sagt än gjort gick det inte för stackars Yvan Muller när en bredsladd vid kurva 5 kostade värdefulla tiondelar i jakten på en plats i första startled.

https://www.touringcartimes.com/2021/11/06/yann-ehrlacher-claims-decisive-adria-pole-position/

Från första ruta i omvänd ordning till viktig seger i kampen om VM-bucklan är anledningen till varför Santiago Urrutia är otroligt stark under Race 1 på Adria Raceway flera mil bort från Venedig, argentinaren Esteban Guerrieri tog starten in mot första kurvan men blev omkörd ganska bryskt efter depåinfarten och sista högersvängen, Audis starkaste kort Frederic Vervisch fick det stressigt när han slogs mot Nestor Girolami på varv fyra av fjorton och kort därpå skickade Rob Huff en rejäl luring på Yann Ehrlacher varpå den sistnämnde höll på att vika sin ljusblåa bil på insidan om Michelisz.

Efter att Gilles Magnusson gav sin landsman företräde kom dramat som knäckte Comtoyou-stallets chanser till att slå Cyan Racing i teammästerskapet, Jean-Karl Vernay hamnade i en tuff kuggning med Natanael Berthon på ingången mot kurva 5, båda förarna krokade i varandra och slutade i att Berthons bil var förstörd framifrån med en solklar gissning på en sönderslagen krängningshämmare; Gabriele Tarquini i sitt sista framträdande på hemmaplan åkt in på en tiondeplats förbi Ehrlacher medan en annan veteran i form av Tom Coronel gjorde sin bästa insats sedan hans senaste vinst i Bratislava förra året, en andraplats före Esteban Guerrieri minsann om inte den sistnämnde tappade mark gentemot de båda Lynk & Co-förarna i tabellen.

https://www.touringcartimes.com/2021/11/07/santiago-urrutia-takes-commanding-adria-race-1-win/

Yann Ehrlachers tydliga dominans i tabellen växte till 35 poängs ledning i mästerskapet efter att ha ordnat sitt och Cyan Racings väg till vardera mästerskapsbuckla med bara finalomgången runt Olympiska parken i Sochi att återstå, Comtoyou-stallets belgiska förare på pallen igen vilket bekräftar Gilles Magnussons status som överlägsen vinnare av privatförarcupen, första varvet av sjutton möjliga i Feature-racet innehöll mycket dramat som kunde ha riggat tabellavgörandet.

Tre förare tävlade om vem som kanar först in dubbelhögern slutade i att Yvan Muller skickade Nestor Girolami en lätt knuff vilket resulterade i en kedjereaktion för Jean-Karl Vernay vars dag gick från dåligt till värre med en illa tilltufsad gångjärn på främre hjulupphängningen, argentinaren tvingades tyvärr bryta p.g.a. allvarliga skador i bakvagnen på sin Honda och efter en direktsänd intervju kunde han ta trappstegen upp till domarkårens kontor för att lämna in en protest om incidenten mellan honom och två andra i smeten.

Standardvagnsracingens mest stolta ambassadör Gabriele Tarquini var den som stal showen halvvägs in i racet och framåt, hans listiga omkörningsstrategi verkade fungera genom att låta Norbert Michelisz ligga i baksuget innan han utförde en klassisk omkörningsmanöver på Esteban Guerrieri till en bra avslutning på en femteplats bakom Yvan Muller.

https://www.touringcartimes.com/2021/11/07/yann-ehrlacher-dominates-race-2-extend-championship-lead/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar