måndag 17 augusti 2020

Aktiva säkerhetens långa arm

Idag kommer jag skriva viktiga information om nästa generations Merca S-klass som rör den aktiva och passiva säkerheten.

För ett par veckor sedan fick en medarbetare på franska tidningen L'Argus lägga in några detaljerade beskrivningar om lyxsedanens nya högteknologiska attiraljer, för första gången efter dyrbara timmar spenderade på Daimler AG: s forskningscenter i Sindelfingen så erbjuds en krockkudde monterad på framsätets ryggkota, något som gynnar passagerare i baksätet vid en frontalkrock med strävan för att minska dödsfall i trafiken.

Nästa säkerhetsmässiga nyhet är användningen av Pre-Safe Impulse Lateral, systemet kopplas med tillägget E-Active Body Control vid risk för sidokrock även om Volvo var först ut med SIPS men i nästa års S-klass är det lite bättre för när en skenande bil kommer köra in i det mötande fordonet kan omborddatorn skicka en signal via kommandocentret och låta elektroniken höja markfrigången med tre centimeter.

Till sist kommer den gashydrauliska fjädringen förfinas lite grann, mer spektakulärt är såklart styrväxeln bak som klarar tio graders vinkel och leder till att svängradien trots en identisk axelavstånd som föregående modellen minskas till 11 meter från A till B.

Nya Mercedes S-klass släpps officiellt om cirka en månad med första leveransen klart senare i kalendern.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/mercedes-classe-s-2020-toujours-plus-de-securite-a-bord-10377400.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar