onsdag 19 augusti 2020

Folkfesten i Budapest

Idag är det snart 20 år sedan jag vittnade en jättestor dag som Formel 1-entusiast när jag var barn och det var att se 2001 års upplaga av Ungerns Grand Prix när den direktsändes i fyran på den tiden.

Säsongens trettonde deltävling avgjordes på Hungaroring utanför Budapest även om det hade skett lite ändrade planer inför helgens drabbning gällande föraruppställningen, Jean Alesi och Heinz-Harald Frentzen byter lag med varandra efter att den sistnämnde fick sitt Jordan-kontrakt rivet av ledningen och åkte till Alain Prosts stall för resten av säsongen.
På den tekniska sidan kunde McLaren och Williams lägga på en sekundär spoiler ovanpå motorhuven på grund av banans kuperade arkitektur, Jaguar respektive Ferrari monterade en identisk bakvinge som redan använts på Monaco tidigare under året medan Benetton ändrade sitt aerodynamiska paket med att få in en ny framvinge som passar bättre inför utvecklingen av det som numera var Renaults framtida modell.

Lördagseftermiddagen på Hungaroring var otroligt varmt, lufttemperaturen uppmättes till 31 grader Celsius medan asfalten kokade till 41 grader Celsius på termometern och det var ju det som gynnade Ferrari under den entimmes långa passet, Michael Schumacher med mindre än tjugo minuter kvar satte det nya kvalrekordet på 1:14.059, detta var för hans del säsongens nionde Pole position före närmsta konkurrenten David Coulthard med åtta tiondelars försprång, Rubens Barrichello tråcklade sig till en tredje kvaltid, den bäst placerade Michelin-åkare var Williams BMW: s Ralf Schumacher medan de båda Sauber Petronas-förarna körde in bland de tio bästa trots kronisk understyrning på banans kurviga parti.

Klockan var 14:00 svensk tid när starten drogs igång framför 118 000 åskådare i det kokande värmeböljan, dagens Polesitter Michael Schumacher som vanligt blixtrade till i starten och tog med sig hjälpryttaren Barrichello upp mot den tajta första kurvan då Coulthard tappade fördelen en liten bit, längre bak i fältet hade tävlingens första sorti uppdagats när Eddie Irvine fått bredsladd och fastnat i gruset sedan han missbedömde ett omkörningsförsök och efter första varvet hade fansen på huvudläktaren jublat vilt när de såg på grafiken dubbelt Ferrari före David Coulthard, Ralf Schumacher, Jarno Trulli och Mika Häkkinen.
Medan Jos Verstappen plockade upp fem placeringar från 21: a till sextonde hade domarteamet ledd av Lars Österlind informerat till Benetton-lägret att Jenson Button tvingas genomföra en tio sekunders bestraffning för tjuvstart, kampen om femteplatsen tätnade mellan tre förare som slåss om de sista poängplatserna och längst fram i fältet kunde tabellettan Michael Schumacher utöka ledningen till tretton sekunder före det första av två depåstopp på varv nummer 28 tills hans hjälpryttare kom in cirka tre varv senare.

Framtida världsmästarna Jenson Button och Fernando Alonso tvingats bryta på grund av överhettade bakbromsar inom loppet av tre varv, därefter kom stunden som fick alla Ferraristi att drömma om redan på det 55: e varvet, Rubens Barrichello tog tillbaka andraplatsen från David Coulthard när McLaren-meckarna väntade två till tre sekunder för bränslemunstycket hade fastnat.
När vi närmar oss slutet på denna riktigt spännande tävling fick Heinz-Harald Frentzen parkera sin Prost med fjolårets Ferrari V10 och med på listan var den andra Minardin med Tarso Marques bakom ratten, hans långa arbetsdag slutade i att bensintrycket sjönk efter instruktioner via radiotrafik och tyvärr hade Benettons dag blivit värre efter att Giancarlo Fisichella fått inse att motorn gick upp i rök med åtta varv kvar till målflagg.

Statistiskt sett hade bara tolv av 22 bilar åkt hela loppet utan mekaniska bekymmer och återigen precis som det var på Monaco en symbolisk målgång för Ferrari, dagens dubbelseger ledde till att Michael Schumacher tangerade Alain Prosts rekord på 51 segrar och även avgjort hela förar- och märkesmästerskapet med fyra deltävlingar kvar, efter presskonferensen kunde Michael ta beslutet att förlänga kontraktet med Scuderian för ytterligare fem år och över de fem åren så skördades nya rekord innan slutet på eran 2006.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar