onsdag 5 augusti 2020

Glänsande Silverpilar på topp

Dags för lite Formel 1-nostalgi när saker och ting håller på att lugna ner mitt i den rådande hälsokrisen, idag är det tänkt att summera alla höjdpunkter från Tysklands GP 1998 på Hockenheim.

På kvalet hade Ferrari blivit plågade av kronisk understyrning, speciellt landets störste racingikon Michael Schumacher tillbaka i den gamla chassit med en kortare axelavstånd efter att ha försökt hålla liv i reservbilen med långt axelavstånd, Williams och Jordan fick en bättre grundinställning på sina bilar men ingen kunde stoppa Mika Häkkinen och David Coulthard i sina McLaren-bilar med de kraftfulla och bränslesnåla Mercedesmotorerna från första startled, tyvärr fick Ricardo Rosset lämna återbud av medicinska skäl efter en häftig krasch han ådragit under fredagens fria träning.

Grått och mulet var väderleken på den permanenta racerbanan som sträckte sig runt skogsremsan i landskapet Baden-Württemberg, i detta race har allting handlat om allmän tävlingsstrategi, de flesta i övre halvan av listan föredrog ett depåstopp medan Ralf Schumacher, Eddie Irvine och Jean Alesi satsade på två depåstopp på grund av en lättare bränslemängd.

Det innehöll mycket drama och problematik av alla slag under inledningen när Michael Schumacher från nionde startplacering åkte på tvären för att undvika en stillastående ljusblå Benetton Playlife, inom loppet av två genomförda varv av 45 så trasslade gasresponsen på Pedro Diniz Arrows med egentillverkad Hart V10: a och här är lite fakta för de som inte förstår den tekniska aspekten, fullt gaspådrag på strax under 70 % på den då 6.8 kilometer långa bana för mig var mycket tillfredsställande för motor och växellåda.
Trots en lugn början på loppet tvingade Olivier Panis att kila direkt in i depån för att genomföra tio sekunders bestraffning efter en misstänkt tjuvstart på reprisbilderna, lite längre fram i händelseförloppet kunde Ralf Schumacher hänga med i kampen om tredjeplatsen med Jacques Villeneuve i och med Jordan-teamets taktiska beslut att gå på en tvåstoppare gentemot erfarne Damon Hills enda bensinstopp men hans första av två depåstopp gick inte som det ska och det borde ha varit minst en pallplats för hans del sedan Argentinas Grand Prix 1997.

På väg in i loppets andra halva hade båda Stewart Ford-bilarna fått parkera vid sidan av, orsaken var att Rubens Barrichello respektive Jos Verstappen fick allvarliga växellådsproblem, med nio varv kvar stötte Johnny Herbert på exakt samma problem, hans bil satt fast i sexans växel och tvingats kasta in handduken från en elfteplats precis emellan Alesi och Trulli.
Mika Häkkinen trots en blinkande varningslampa lyckades vinna Tysklands Grand Prix på Mercedes hemmaevenemang med en och en halv billängd före stallkompisen David Coulthard, regerande mästaren Jacques Villeneuve kompletterar podiet med en första pallplats sedan föregående årets säsongsfinal, tidigare världsmästaren Damon Hill plockar tre viktiga poäng precis före en tröttkörd Michael Schumacher som hade haft en tuff vecka i sittbrunnen och Ralfs bästa helg slutade med en sjätteplats då strategin med två bensinstopp inte fungerat som den ville.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar