1950-talets Peugeotbilar under efterkrigstiden var långt ifrån strömlinjeformen från de tidigare modellerna i skaran, 203: an släpptes 1948 men inom loppet av tre år kom så den eftertraktade kantiga Familiale-versionen med sex säten, problemet med detta var att hjulbasen förlängdes med två decimeter, det gör att bilen beter sig annorlunda om man har en tunglastad bakvagn inklusive motorns otillräckliga vrid i varvregistret eftersom den hade bara 42 hästkrafter och dess användning av bladfjädringar på båda sidor.
Modell 403 såg dagens ljus våren 1955, formgivet av italienska Pininfarina som vanlig sedankaross och det dröjde till 1956 som herrgårdsvagnen fick behålla lite 203-anda med den förlängda axelavståndet, bland de smartaste detaljerna som fanns på en 403 kombi var den stela bakaxeln som enkelt monterades genom differentialen och den fyrväxlade lådan med synkronisering, tillförlitligheten och servicekostnaden på sin tid var extremt bra för en gammal klassiker i mellanklassens segment.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar