Mer bilhistoria från biltillverkaren baserat i Sochaux men den här gången är det sextiotalets kantiga former som gäller.
Året är 1962 när mellanklassmodellen 404 i en kantig utförande tog form precis efter sedanens popularitet, bilen var fortsatt bakhjulsdrivet även om axelavståndet förlängdes en liten bit för att ge mer utrymme i bagagerummet och vägde 90 kg tyngre i tjänstevikt jämfört med sedanen då luckan till bränslepåfyllningen flyttades till ett annat ställe.
I ett test som genomfördes av gamla engelska biltidningen "The Motor" 1965 var Peugeot 404 kombi hyllad av journalisterna för sitt byggkvalité, kabininredning och överraskande nog hur framvagnen krängde i låga farter.
Samtidigt som 404: s popularitet går som tåget kom den mindre 204: an, även den formgivet av Pininfarina och till skillnad från sedanen var mitten av 60-talets minsta herrgårdsvagn i Peugeots gamla modellprogram cirka 20 cm kortare i längd trots att det var märkets första modell med framhjulsdrift, motorn var tvärställd med växellådan och diffen satt precis under motorblocket, en annan nyhet i 204: s mekanik var installationen av de främre bromsskivorna.
I olika tidningars provkörningsrecensioner var 204: an i herrgårdsvagnsformat en körglad liten bil med en femstjärnig väghållning, bra prestanda ur den fyrcylindriga bensinmotorn på 1 130 kubik och en ganska hygglig bränsleekonomi.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar