fredag 28 augusti 2020

Lejonens herrgårdsvagnar - Avsnitt 4

Idag är det dags för ett nytt avsnitt och den här gången beger vi oss till hur Peugeots kantiga vagnar såg ut under 80-talet.

Direktörsbilen i Peugeots dåvarande modellprogram 505 fick en kantig och förlängd kombiversion på bilsalongen i Genève 1982 och funnits med i leken fram till slutet av produktionen tio år senare.

505 kombi var den sista bakhjulsdrivna Peugeotmodellen som länge kallats för "Afrikas arbetshäst", den hade konkurrerat med BMW 5-serie Touring och föregångaren till Mercedes E-klass kombi även om dieselmotorn på 2.5 liter hade identiska komponenter lånade från en samtida Ford Scorpio.

Bilen hade varit med i några filmer och TV-serier, bland annat i dokumentärfilmen "Endless Summer 2" och franska filmen "The Charming Fellow"


Ungefär samtidigt som 505: an tillkom den mindre 305 i en praktisk lådform, jag pratar förstås om det ansiktslyfta 305 Phase 2 som såg dagens ljus början på april 1982.

Framhjulsdriften respektive prestandan på 1.9 liters bensinmotorn gjorde att 305 kombi var snäppet bättre i väghållning och köregenskaper än någon annan bil i klassen, exempelvis Renault 18 hemma i Frankrike eller Austin Montego i Storbritannien.

Peugeot 305 kombi användes ganska flitigt av den franska poliskåren, speciellt i långfilmerna "Äntligen söndag" från 1983 respektive "La divine poursuite" från 1997 och en kortvarig närvaro på min favoritfilm 100 % Arabica när den jagade en stulen svart Renault 5 från bensinstationen.

Tyvärr så lades produktionen ned 1988 till fördel av en ersättare med mer karaktär och flärd.


Långköraren bland klassiska Peugeot-modeller var 405: an, när sedanmodellen först släpptes 1987 men blev vald till årets bil ett år senare, långt före den första kombin syntes på vägarna sommaren 1988.

I överlag hade 405 kombi gjort en lång karriär framför sig både på och utanför rampljuset, den var i särklass en bättre körupplevelse med klassledande komfort och prestanda och hade bättre betyg i provkörningsduellerna med motståndare i form av Volkswagen Passat, Renault 21 Nevada, Ford Sierra och Citroën BX kombi.

På filmduken var den Pininfarina-designade herrgårdsvagnen en frekvent syn i olika TV-serier och långfilmer, i franska långfilmen "Le grand voyage" var en blå 405 kombi den stora stjärnan, mellan 2003 och 2005 i TV-serien "Fargas" hade en 405 kombi använts som civil polisbil och i en annan fransk TV-deckare användes en grå 405 kombi i en biljakt.

Tillverkningen av Peugeots riktigt vackra men kantiga 405 kombi stannade av redan i början på 1997 för att koncentrera på uppföljaren i mellanklassbilens segment.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar