torsdag 13 augusti 2020

Mästerskapets största strategiska mästerverk

Genom alla F1-tävlingar som jag följde i direktsändning räknas bara ett som rör något genialiskt, det handlar om Ungerns Grand Prix 1998 på Hungaroring vid Mogyoród-trakten i Budapest.

Dubbelt McLaren på första led och dubbelt Ferrari i andra led före startskottet och 77 varv runt den kuperade och smala banan som är omöjlig att köra om även om det krävdes en tankeläsare från ett av världens kanske mest kända chefsingenjörer, här hade Ross Brawn via sin italienske kollega Luca Baldisserri sagt till Michael Schumacher att två långa stint i en tyngre bränslemängd räcker inte till seger, han satsade på en trestoppare för att överlista Mika Häkkinen och David Coulthard, först efter andra depåstoppet lyckades den då tvåfaldige världsmästaren köra riktigt fort, hela nitton snabba varv för att bygga upp de 25 sekunder han förlorade gentemot de båda McLaren-bilarna respektive Villeneuve trots ett litet misstag på ingången mot sista kurvan två varv före ett schemalagt sista depåstopp.

Enligt en artikel publicerad av sportkolumnisten Mark Hughes fanns det tre orsaker till varför Coulthard inte hindrat Ferrari från en Plan B-situation, det första var att Michael plockade tre sekunder per varv än skotten, sedan var bilen 30 kg tyngre och till sist valde att sätta på en mjukare gummiblandning för att eliminera slitaget i den varma asfaltstemperaturen.
Ferrari tog beslutet att lägga på en hårdare gummiblandning eftersom den fungerade bättre tills Schumacher tog sig förbi Coulthard på varv nummer 62 av 77 genom ett viktigt sista depåstopp och föranledde till säsongens femte seger framför 107 500 åskådare på läktarna.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar