måndag 31 augusti 2020

Lejonens herrgårdsvagnar - Avsnitt 5

Efter det kantiga 80-talet inom bildesign kommer 90-talets kombin från Peugeot bli vackert formgivet och lockar så småningom flera privatpersoner och tjänstebilister emellan.

Våren 1997 fick Peugeots volymmodell 306 äntligen en familjevänlig version som skulle fylla gapet mellan den alltmer populära halvkombin respektive sommarvänliga cabrioleten och den internationellt omtyckta sedanen.

Peugeot 306 kombi har en identisk frontparti som de andra versionerna i modellskaran men fick nöja sig med en identisk axelavstånd som sedanmodellen och en förlängd karosseri för bagagevolymens skull i och med att interiören känns lika förarorienterad och komfortabel som halvkombin.

Bästsäljande utrustningsnivån var instegsmodellerna 306 kombi XN och XR med antingen 1.4 eller 1.6 liters bensinmotorer även om flera ägare hemma i Frankrike nöjde sig med topputrustade XS som har en kraftigare motor på två liter och 136 hästar innan den fasades ut på marknaden under början på 2002.


Storasystern 406 kombi släpptes sent på våren 1996 och under sitt livscykel var den en jättefavorit bland tjänstebilister över hela Europa, inte minst i Frankrike när 25 % av ägarna köpte en med treliters V6: an på 202 hästkrafter länkad med en fyrväxlad Tiptronic-låda.

Populariteten växte med tiden när vi svenska kombiälskare föredrog modellens mellersta utrustningsnivå ST med 1.8 liters fyrcylindrig bensinmotor och många ansåg att 406 kombi SV 2.0 HDi betraktas som en tyst och smidig långfärdsbil med lyster och glans.

På TV-skärmarna hade Peugeot 406 kombi gjort ett stort avtryck i ett antal TV-serier och långfilmer, bland annat som civil polisbil i franska kriminalserien "Boulevard du Palais" och som tjänstebil med stjärnstatus i "Notting Hill"


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar