Opels kanske mest sålda budbilar Combo Cargo och Vivaro Crew Cab hade redan höjt markfrigången med 60 respektive 110 millimeter men vad som skiljer mellan de här specialbyggda skapelserna och en vanlig modern skåpbil med Grip Control är som sagt den mekaniska centraldiffen, den kan justera antingen manuellt eller automatiskt inställningen på dragningskraften mellan fram- och bakaxeln precis som Audi hade gjort i början på 80-talet med användning av Torque Vectoring på deras personbilar.
Motormässigt är det enbart dieslar som finns i programmet, i Combo Cargo 4x4 kan den raka dieselfyran på 1.5 liter och 130 hästkrafter vara prisvärt om du inte har råd med en Audi Q5 eller Land Rover Discovery och i den större Vivaro Crew Cab 4x4 återfinns bara två varianter av drivlinan på två liter, en på 120 hästar länkad med en sexväxlad manuell eller en på 150 hästar kopplad till en sömlös automat, tilläggspriset på fyrhjulsdriften kostar en bit emellan 6 5000 € före skatt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar