fredag 10 september 2021

10 saker du inte visste om Greg Murphy

Veckan kommer snart avslutas med en "trivia" som rör en känd racerförare, den här gången handlar det om standardvagnsracingens populära figur som ibland är emotionell bakom ratten.

1. Greg var en trogen Holden-anhängare i hela sin racingkarriär på den allra högsta nivån

2. Startskottet som HRT: s fabriksförare började med låg oljetryck på Mount Panorama 1995 innan han och Craig Lowndes blev yngsta ekipage att vinna långloppsklassikern ett år senare

3. Kanske de bästa åren spåras mellan årgångarna 2001 och '04 då han tävlade för Kmart Dealer Team vilket var Walkinshaw-branschens satellitteam med Todd respektive Rick Kelly som stallkamrater, som bäst slutade han tvåa i mästerskapet 2002

4. På tal om V8 Supercar-säsongen 2002 hade Greg på Mount Panorama dragit på sig det längsta straffet i mästerskapets historia, ett tidstillägg på fem minuter för att ha orsakat en bensinspill i depågatan och uttryckt sin vrede till chefsmekanikern Rob Crawford; tidigare under året på Phillip Island höll han på att bråka med Jason Bargwanna när det var röd flagg som fick den sistnämndes bil att bli totalkvaddad

5. 2003 var det upplagt för revansch, han satte kvalrekordet på lördagens Super Pole shootout innan han banade väg till seger över 1 000 km med lagkompisen Rick Kelly och även försvarat vinsten tolv månader senare med samma bil

6. I fyra av de fem senaste åren vann han tävlingsomgången i Pukekohe framför hemmafansen och när V8 Supercars först landat i Nya Zeeland 2001 fick han gratulera sin landsman Jason Richards som slutat fyra efter det första av tre race på den tekniska racerbanan söder om Auckland

7. Hans största rival hette Marcos Ambrose och de ogillade varandra efter klagomålen på Surfers Paradise 2004 inklusive ordväxlingen i Bathurst anno 2005

8. Inbromsning med vänsterfoten var något av en specialitet i körstilen eftersom han precis som många gånger tidigare undvikit stora ansträngningar vid långa stoppsträckor

9. 2012 var det sista vi såg av honom som reguljär förare innan han spenderade en kort sejour på två år som tillfällig lagspelare i långloppen hos HRT

10. Idag är "Murph" som smeknamnet anger V8 Supercars TV-analytiker efter att ha hängt hjälmen på hyllan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar