måndag 6 september 2021

Nyvunnen spänning på Eifelbergen

Årets femte deltävling av TCR-EM anno 2021 spelades på en annan klassisk anläggning efter ett långt sommarlov som gick till vägs ände, det har gått mer än en månad sedan vi såg Mikel Azcona totaldominera i Ardennerna och nu kan jag summera om hur det hände i hasardspelet om mästerskapstiteln på Nürburgring med tanke på poängtabellens utgångsläge, i fredagens båda träningspass har fem fabrikat bland de sex bästa nästlat sig in med tidsdifferens på mellan en och en halv respektive tre sekunder.

Slovakiska Brutal Fish Racing såg ut att dra en nitlott på kvalet redan i lördags morse, spelande ägaren Martin Ryba hörde via radiokommunikation att spanske tonåringen Isidro Callejas fixade karriärens första Pole position med en blixtrande varvtid på under två minuter och sju sekunder, han placerade sig före märkeskollegan tillika tabelltvåan Franco Girolami tävlandes för PSS Racing, trots en mycket omfattande viktkompensation som förstört Hyundai Elantras råa motorstyrka klämde Niels Langeveld in som tredje snabbaste man med tre och en halv tiondel till godo på Teddy Clairets Peugeot, däremot kan mästerskapsledande Mikel Azcona nöja sig med femte startposition inför Race 1 och sjätte startposition i den omvända startordningen på söndag med tanke på att nordirländaren Jack Youngs tionde kvaltid räckte till just första ruta när man växlar om klassificeringen från det tidigare passet.

https://www.touringcartimes.com/2021/09/04/teenager-isidro-callejas-takes-first-tcr-europe-pole-nurburgring/

Race 1 på Nürburgring fick en elektrifierande inramning i klarblå himmel och lysande sol, speciellt när Isidro Callejas inte kom iväg riktigt bra och tappat fyra placeringar efter första varvet; Clairet i sin Peugeot 308 TCR riskerade att inte hamna i kuggning med ledartrion och förstöra däcken i onödan, han höll sig kvar på en fjärdeplats hela vägen men där bakom har slaget om poängplatserna nått en allvarlig stämning, tjecken Jáchym Galas i en äldre Hyundai i30 lyckades hålla regerande Europamästaren Mehdi Bennani bakom sig trots liten växling av målarfärg emellan vid omkörningsförsök.

Apropå mittfältet är Jack Youngs dag förstörd direkt när han tappade rytmen efter start, halkade ner till en femtondeplats bakom Jimmy Clairet som klen tröst inför det andra racet från Pole position i omvänd startordning med nordmakedoniern Viktor Davidovski på motsatt sida om första led, allting gick som det ska för ledande Franco Girolami ombord sin PSS Racing-trimmade Honda men så småningom blir argentinaren jagad av tabellettan Mikel Azconas brandgula Cupra, kände sig helt pressad, vinkade frenetiskt åt domarkåren som ledde till att spanjoren får varningsflagg för inkorrekt körning och med ett varv kvar till den rutiga flaggan kunde Azcona med högre arbetstemperatur på sina bakdäck ta innerspåret och klämma sig förbi Girolami till säsongens fjärde seger i EM-serien den här säsongen, med sig på podiet har han Franco Girolami och Niels Langeveld medan bäst av Audibilarna gick till Tom Coronel före Kliment Gavrilov och en besviken Isidro Callejas vars Pole position konverterades till en sjundeplacering.

https://www.touringcartimes.com/2021/09/04/mikel-azcona-beats-franco-girolami-sensational-nurburgring-victory/


Inför Race 2 på Nürburgring tvingade Tom Coronel att lämna återbud p.g.a. schemat som RTL GP: s reporter till Formel 1-cirkusens första nederländska Grand Prix sedan 1985 men konkurrensen bland andra förare i TCR-EM tätnade med mycket högoktanig action på arenan beläget mitt i Eifelbergen; Viktor Davidovski från andra ruta var slö i starten, tappade fattningen innan första bromspunkten vid Castrol S och såg Brutal Fish Racings nordirländske huvudnummer Jack Young behålla lugnet i ledning från Pole position även om han var rädd för däckslitaget med Franco Girolami respektive Mikel Azcona på rullen från sjätte ruta upp till en andraplats efter första varvet.

Jáchym Galas låg bra till på en fjärdeplacering trots en liten miss in mot Schumacher S: et när han hade Gavrilov och Davidovski bakom sig och femteplatsen efter målgång var mångt och mycket en jättebra insats för en tjeckisk förare i mästerskapssammanhang sedan Tomas Enge i F3000 och A1GP under tidigt 00-tal, spanjoren Mikel Azcona använde Cuprans hästkrafter till att åka förbi Jack Young in mot Veedol-chikanen och ta med Franco Girolami till en oförändrad första och andraplacering precis som det var tidigare under lördagseftermiddagen men fajten om den sista pallplatsen nådde en kritisk fas i slutvarven efter att Felice Jelmini tvingades in i garaget för däckbyte p.g.a. pyspunka, fem bilar tampades om vem som skulle bli trea i racet och allt tände till på Mercedes-arenan när Teddy Clairet gav Jack Young en liten knuff som i värsta fall räckte till bara en sjundeplats då rättskiparna straffade fransosen med fem platsers nedflyttning så sista pallplatsen gick till Youngs fördel.

Azconas dubbelseger på Nürburgring betyder full pott över hela tävlingshelgen, han adderade 80 poäng i tabellen och fortsätter att dra ifrån innan flyttlasset körs till "Höghastighetens katedral" om ett par veckor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar