onsdag 29 september 2021

Många orsaker till varför F45: an är brokig

BMW F45 som det heter internt eller i marknadsspråk 2-serien Active Tourer respektive Gran Tourer har sedan lanseringen skedde i ett års mellanrum (2014 & 2015) varit deras första försök att ta ett långt steg ifrån de traditionella modellernas tillvaro, på bild är bilarna i olika storlekar lite olik en vanlig vagn med motorn fram och bakhjulsdrift vid första anblick, det ser ut som att F45: an klassas som en värdig konkurrent till bästsäljarna i segmentet, ni vet Citroëns omåttligt populära C4 Picasso, Fords mångfacetterade C-Max, Opels kluriga Meriva, Peugeots mångsidiga 5008 av den första generationen inklusive Volkswagens robusta Touran.

Jag som tvättäkta bilentusiast kan säga att i en traditionell BMW är bakhjulsdrift bra för körglädjens skull men om man har Mini Countrymans bottenplatta som beståndsdel och "Frontantrieb" som det heter på tyska är den s.k. "tête-à-queue mécanique" en riktig svag punkt bland purister inom det bayerska fabrikatet och här kommer jag ta fram 10 orsaker till varför jag som aspirant i marknadsföring inte låta nybilsägare att rekommendera denna brokiga familjebil med de dubbla njurarna framtill.

1. Köregenskaper

Med en tjänstevikt på drygt 1 640 kg i 218d Gran Tourer fungerade styrningen helt okej på vanlig landsväg, runtom-sikten är inte lika bra som på C4 Picasso p.g.a. bilens dubbla A-stolpe som skymmer sikten vid vänstersvängar på en plankorsning, stötdämpningen på ojämn asfalt känns lite för svampig i farter på uppemot 70 km/h och bakvagnen kränger för mycket när vägen slingrar sig.

2. Exteriördesign

Fronten på en 2-serie Active eller Gran Tourer andas mer egenarbetad form på motorhuv, lyktor, taklinje, sidoprofil och akter, bara baklyktorna som lånar drag från antingen en samtida 3-serie eller 5-serie, båda har korta överhäng trots olika axelavstånd i respektive karossform och skiljer ca 21 centimeter i längd även om Gran Tourer var något kortare än en F31 Touring.

3. Ingångspris

Beroende på motorval har ingångspriset blivit 16 % dyrare än en Ford C-Max, en 218i Gran Tourer i utrustningsnivån Advantage med sexväxlad manuell låda länkad till en trecylindrig bensinmotor på 1.5 liter var förnämligt prisvärd, om man lägger till permanent fyrhjulsdrift i en 220i plus en åttastegad automat är inköpspriset 35 % mer än en topputrustad Volkswagen Touran.

4. Lastvänlighet

Den klarar 1 820 liter bagage med både andra och tredje sätesraden nedfällda, om man klämmer andra radens baksäten till en upprätt position är det bra läge för en småbarnsfamilj att lasta minst två stora resväskor och tre ryggsäckar plus andra små saker i flera förvaringsutrymmen inuti kabinen.

5. Interiörkvalité

Visst sitter 2-serien Active Tourer/Gran Tourer på Mini Countrymans plattform men det finns en eller två brister på kvalitetskänsla gällande användning av olika material, hård plast på mittkonsolens yttre skal runt klimatanläggningen och infotainmentsystemets vred, borstade aluminiumpaneler är standard på modellens basversioner och träfernissor kostar extra i varje fall, läderklädslar är otroligt dyrköpta till en femsiffrig summa.

6. Användarvänlighet

BMW: s infotainmentsystem iDrive är ganska intuitiv i mina ögon, den har tillgång till DAB digitalradio med CD-växlare, Bluetooth-uppkoppling som standard med tillägg till fabrikatets Concierge Services, head up-display kostar extra likaså köpoption till 3D-navigation i Connected Drive-paketet som ingår i utrustningsnivån Luxury.

7. Mekaniken

Som bäst är bensinmaskinen på 1.5 liter och 136 hästkrafter anpassningsbar på 218i Advantage med mycket standardutrustning ombord, motorn drar 5.3 l/100 km i bränsleförbrukningens kombinerade cykel, den har tillräckligt bra kraftåtgång på låga varv trots att blocket bara har tre cylindrar för mindre klimatavtryck, att vara bränsleeffektiv och responsiv på en och samma gång har i många år varit BMW: s signum även om dieslarna behöll karaktären för mer kördynamik och reducerad vikt på olika metaller.

8. Baksäteskomfort

I mina ögon är detta en allvarlig brist för en bil med sju säten i kompakt storlek, fransoserna (Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scénic & Peugeot 5008) var bäst i paradgrenen med att klämma in barn upp till sex år i tredje sätesraden utan problem men i en F45 Gran Tourer kan ett dåligt insteg vara plågsamt om man är lång och fullvuxen, sittdynan är för kort och sitter högt monterad eftersom bensintanken på 61 liter låg i vägen och det är en jättestor minuspoäng.

9. Fartresurser

Maxvridet på en 218i Gran Tourer låg på den vettiga sidan, 220 Newtonmeter för att vara exakt vid 1 480 rpm, accelerationen i komfortläge är väldigt förlåtande oavsett väderförhållande, i sportläge däremot när hjulupphängningen styvnar upp kan accelerationstiden bli kvickare och drar mer respons från servostyrningen, noll till hundra på 9.6 sekunder låter inte så värst mycket och toppfarten kryper över 200-strecket.

10. Nackdelarna

Tillbehören är jättedyra får man väl nog säga, diamantslipade fälgar till den extrautrustade M Sport-paketet är ett bra exempel, ineffektiva servicekostnader leder till det mest solklara problemet på brist med reservdelar till motor och växellåda, kamremsbytet är okej för en sådan bil, i 216d Active Tourer är den akustiska ljudnivån bullrig framifrån, man hör inte riktigt motorn på högvarv ordentligt eftersom bullret kommer från diffen och som slutsats är det bara att rekommendera en 3-serie Touring nästa gång när det kommer till ett bra köp i begagnatmarknaden.

https://teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/sjusitsiga-bmw-2-serie-gran-tourer-officiell-fakta-pris-och-bilder-174402/


Andy Pringle recenserar BMW 2-serien Gran Tourer årgång 2016

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar