I Top Gear-arkivet ur säsong 3 har Hammond och May tagit färjan till Isle of Man och gjort ett inslag om BMW: s M-bilar och dess stamtavla.
Först ut i modellskaran var M1 som är det bayerska fabrikatets enda sportbil med motorn i mitten innan uppföljaren med laddhybrid dök upp många år senare, på slutet av 70-talet var BMW nykomlingar i sportvagnsmästerskap i en tid då Porsche totaldominerade sporten internationellt men M1: an enligt motorprogrammets huvudrollsinnehavare var en kommersiell katastrof, här berättade James att BMW M1 klassades som ett hastverk i deras försök att få in designexpertis och ingenjörskonst från Lamborghini innan det italienska märket fick försättas i ekonomisk kris, före arbetets startskott kunde BMW Motorsports nyckelpersoner Jochen Neerpasch och Paul Rosche bryta sig in i Lamborghinis huvudkontor och så småningom började barndomsproblemen att hägra, i order att kvalificera som racerbil hade 400 exemplar byggts och sålts till privatkunder när enhetsklassen M1 Procar-serien tog fart, ingångspriset var dyrare än en Ferrari 308 GTS och glasfiberkarossen var en fars eftersom sportvagnsracingens tekniska regler har ändrats markant men idag är M1: an fortsatt eftertraktad genom en racinginspirerad 3.5 liters rak sexa som utvecklade 277 hästkrafter trots dess tragiska story.
Därefter var det Richard Hammonds tur att ge några fina inblick om BMW E34 M5 med samma motor som först sågs i en M1, E34 M5 är idag en praktisk modern klassiker med mycket krut som på en vanlig tävlingsbil och kronan på verket stavas E30 M3, bilen som gjorde standardvagnsracingens fanatiker komma i kontakt med Nordslingans milslånga asfalt och den var en jättesuccé både kommersiellt och i tävlingssyfte med mästerskapssegrar i BTCC respektive DTM under 80- och 90-talen.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar